چاقی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را ۲ برابر افزایش می‌دهد

چاقی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را 2 برابر افزایش می‌دهد.

اخیراً محققان به منظور بررسی ارتباط بین چاقی و خطر بروز سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) اطلاعات مربوط به بیش از ۸۵ هزار زن که در محدوده سنی ۲۵ تا ۴۴ سال قرار داشتند را جمع‌آوری نمودند.
در مطالعه فوق در زنانی که در دوران نوجوانی وزن بالاتری داشتند و در اوایل دوران بزرگسالی بیشتر وزن اضافه کرده بودند احتمال آن که قبل از ۵۰ سالگی به سرطان کولون مبتلا شوند، بیشتر بود. در این زنان در مقایسه با افراد با وزن طبیعی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ۲ برابر بیشتر بود. اگرچه چاقی همواره به عنوان یکی از دلایل احتمالی بروز سرطان معرفی شده است، اما نتایج این مطالعه در مورد نقش قابل توجه وزن در بروز این بیماری سبب شگفتی محققان شد. نتایج این مطالعه اهمیت حفظ وزن در محدوده طبیعی را نشان می‌دهد.
سرطان کولون به رشد سلول‌های سرطانی در روده بزرگ گفته می‌شود. این بیماری یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در سراسر جهان است. برخی علائم سرطان روده بزرگ عبارتند از: تغییر در اجابت مزاج (اسهال یا یبوست)، وجود خون در مدفوع، احساس عدم تخلیه کامل روده‌ها، کاهش وزن ناخواسته، درد در هنگام اجابت مزاج و …
غربالگری برای تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ معمولاً بعد از ۵۰ سالگی انجام می‌شود. بنابراین در اغلب اوقات ابتلای افراد جوان‌تر به این سرطان در مراحل آخر بیماری تشخیص داده می‌شود. به همین علت درمان می‌تواند در جوانان با مشکلات بیشتری همراه باشد. در دستورالعمل جدید انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌شود به جای ۵۰ سالگی از ۴۵ سالگی اولین غربالگری برای تشخیص این سرطان انجام شود.
نکته عملی: اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را، به خصوص در زنان کمتر از ۵۰ سال، افزایش می‌دهد. این امر اهمیت برخورداری از رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم را در کنترل وزن و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به سرطان نشان می‌دهد.
منبع:

Po-Hong Liu et al. JAMA Oncology 2018.

Loading