چاقی حتی در افراد به ظاهر سالم خطر بیماری قلبی را می‌افزاید.

چاقی حتی در افراد به ظاهر سالم خطر بیماری قلبی را می‌افزاید.

برخی از افراد مبتلا به چاقی ظاهراً بسیار سالم به نظر رسیده و احتمال آن که به بیماری قلبی مبتلا شوند، وجود ندارد. بنابراین، ممکن است به این افراد توصیه ‌نشود که وزن خود را کاهش دهند و یا با تمهیداتی از بروز بیماری قلبی پیشگیری نمایند. در مورد این افراد این سوال مطرح می‌شود که آیا ممکن است با گذشت زمان به سندرم متابولیک مبتلا شوند و یا خیر؟ سندرم متابولیک خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی (CVD) و دیابت را افزایش می‌دهد. سندرم متابولیک شامل فشارخون بالا، قند خون بالا، افزایش تری‌گلیسرید خون، کاهش کلسترول خوب (HDL) و چاقی شکمی بوده و خطر بیماری‌های قلبی – عروقی را ۲ برابر افزایش می‌دهد. CVD به حمله قلبی و سکته مغزی منجر می‌شود.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حدود نیمی از افراد مبتلا به چاقی بعد از گذشت ۱۰ سال به سندرم متابولیک مبتلا می‌شوند. در مطالعه حاضر مشاهده شد افرادی که حداقل ۳۰ پوند (حدود ۱۴ کیلوگرم) اضافه وزن دارند، حتی اگر به فشارخون بالا و یا سایر عوامل خطر بیماری‌های قلبی مبتلا نباشند، بهتر است کمی وزن خود را کاهش دهند.
در مطالعه مذکور ۶۸۰۹ فرد سالم شرکت کرده و به مدت ۱۲ سال مورد پیگری قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان هر دو سال یکبار از نظر بالینی ارزیابی می‌شدند. نتایج نشان داد نیمی از افرادی که نمایه توده بدنی (BMI) بالاتر ۳۰ داشتند و ظاهراً سالم بودند در طی دوره مطالعه به سندرم متابولیک مبتلا شدند.
نکته عملی: به افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی توصیه می‌شود، حتی در صورتیکه به بیماری خاصی مبتلا نیستند، به کمک رژیم غذایی متعادل و ورزش، نسبت به کاهش وزن اقدام نمایند. زیرا احتمال آن که در آینده به سندرم متابولیک مبتلا شوند، وجود دارد.
منبع:

Morgana Mongraw-Chaffin et al. Journal of the American College of Cardiology 2018; Volume 71: Pages 1857- 1865.

Loading