پیامد های فشار خون بارداری

پره-اکلامپسی یا مسمومیت بارداری  ازعوارض دوران بارداری و یک اختلال چندارگانی است که در ۳ تا ۵ درصد از حاملگی‌ها در کشورهای غربی رخ می‌دهد. این بیماری یکی از علت‌های مهم مرگ و میر مادران باردار می‌باشد که باعث عوارضی در جنین و مادر می‌شود. این عارضه بعد از هفته بیستم بارداری رخ می‌دهد و با فشار خون سیستولیک بیشتر از ۱۴۰ میلیمتر جیوه و یا دیاستولیک بیشتر از ۹۰ میلیمتر جیوه که معمولاً همراه با پروتئینوری است تشخیص داده می‌شود.
 مطالعات نشان می دهند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی در آینده در زنان مبتلا به پره اکلامپسی در طول بارداری (فشار خون دوران بارداری همرا ه با وجود پروتئین در ادرار) بیشتر است. در مطالعه ی اخیر محققین به بررسی فشار خون بالا حتی در مقادیر کوچک، در زنان باردار( که بسیار شایع بود) پرداختند. آنها به مدت ۴۰ سال زنانی را که نوزادانشان در سال ۱۹۶۶ متولد شده بودند، مورد پیگیری قرار دادند و به بررسی و محاسبه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، کلیوی یا دیابت در زندگی آینده زنانی که فشار خون بالا در طول بارداری داشتند پرداختند و آنها را با زنان با فشار خون نرمال در طول بارداری مورد مقایسه قرار دادند.
آنها دریافتند:
•    یک سوم از زنان حداقل یک بار در طول دوران بارداری فشار خون بالا داشتند.
•    زنانی که هرگونه فشار خون بالا در طول بارداری داشتند ۱۴-۱۰۰ درصد بیشتر  احتمال خطر بیماری قلبی را در طول زندگی آینده نسبت به زنان با فشار خون نرمال در طول بارداری تجربه کردند.
•    زنان با هرگونه فشار خون بالا در طول بارداری ۲-۵ مرتبه بیشتر احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی را نسبت به زنان با فشار خون نرمال در طی بارداری نشان دادند.
•    احتمال اینکه زنان بارداری که فشار خون بالا داشتند ولی پس از بارداری با این مشکل مواجه نبودند در آینده به علت فشار خون بالا تحت درمان دارویی قرار گیرند یا به این علت بستری شوند ۶/۱ – 5/2 برابر بیشتر بود.
•    زنان مبتلا به فشار خون بالا در طول بارداری ۴/۱-۲/۲ برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت در آینده بودند.
•    زنان با فشار خون بالای گذرا (فشار خون گذرا حالتی است که در آن فشار خون به صورت موقت بالا می باشد و به حالت عادی باز خواهد گشت) همراه با وجود پروتئین یا عدم وجود پروتئین در ادرار ۹/۱-۸/۲ برابر بیشتر در معرض بیماری کلیوی در آینده بودند.
نکته عملی: بر اساس یافته های این مطالعه زنانی که در طول بارداری دچار فشار خون بالا بودند و یا برای اولین بار در بارداری دچار فشار خون بالا شدند می بایست به صورت جامع و کامل تمامی فاکتور های بیماری قلبی را توسط پزشک مورد بررسی قرار دهند تا بدین وسیله سبب کاهش و پیشگیری از خطر طولانی مدت بیماری قلبی شوند.

منبع:

 Circulation. 2013; 127: 681-690

 

Loading