پروبیوتیک در شیر مادر و کاهش دردهای شکمی نوزاد

محققین کانادایی پی بردند که پروبیوتیک موجود در شیر مادر درد های شکمی نوزادان را تا حد قابل توجهی کاهش داده و یا از بین می برند. این باکتری که در روده بسیاری از پستانداران وجود دارد در شیر انسان نیز تولید می شود. این کشف نشان می دهد که افزایش دریافت این باکتری می تواند به کاهش علائم  بیماریها و اختلالات گوارشی مانند "سندرم روده تحریک پذیر، بیماری التهابی روده، یبوست مزمن  و … کمک شایانی کند.

طبق آخرین مطالعه چاپ شده در ژورنال  FASEB، محققین برای پرده برداشتن از این موضوع باکتری لاکتوباسیلوس روتری را به بخش جدا شده روده باریک یک موش سالم وارد کردند. باکتری به همراه یک محلول نمکی گرم به فضای داخل روده رانده شد. فشار ناشی از انقباضات طبیعی روده، قبل، حین، و بعد از ورود این باکتری، اندازه گیری شد. محققان همچنین فعالیت الکتریکی سلول های عصبی روده را نیز تست نمودند. نتایج بدست آمده از آن مطالعه، بدین گونه گزارش شدکه انقباضات ماهیچه ای در دقایقی که روده در معرض لاکتوباسیلوس روتری قرار می گیرد کاهش می یابد.

نکته عملی: طبق شواهد نظری موجود و همچنین نتایج علمی بدست آمده، تغذیه مناسب و دریافت پروبیوتیک  غذایی مانند مصرف شیر مادر و یا غنی سازی مواد غذایی با پروبیوتیک می تواند عدم تعادل باکتریایی در روده را بهبود بخشیده و بدینوسیله سبب ارتقاء سطح سلامتی شده و همچنین در درمان بیماری هایی که به سبب این عدم تعادل بوجود آمده اند ، بسیار موثر باشد.

منبع: FASEB J., 2010

Loading