ویتامین D و ارتباط آن با میزان چربی‌های خون در کودکان

ویتامین D و ارتباط آن با میزان چربی‌های خون در کودکان

ویتامین D در متابولیسم استخوان نقش اساسی دارد. اگر میزان ۲۵- هیدروکسی ویتامین D در خون کاهش یابد خطر ابتلا به مشکلات استخوانی مانند ریکتز (نرمی استخوان)، استئومالاسی و استئوپنی افزایش می‌یابد. این ویتامین در بهبود میزان چربی‌های خون نیز نقش داشته و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش می‌دهد. با این حال، شواهد در مورد سایر فواید این ویتامین برای سلامتی اندک و تا حدی متضاد است.
در مطالعه‌ای که اخیراً بر روی کودکان ۶ تا ۸ ساله انجام شده مشخص شد اگر میزان ویتامین D خون بالاتر از ۸۰ نانومول در لیتر باشد، نسبت به زمانی که میزان این ویتامین کمتر از ۵۰ است، کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) پایین‌تر است. ارتباط بین میزان این ویتامین با سطوح کلسترول خون به میزان چربی بدن، عوامل تغذیه‌ای، فعالیت بدنی و تحصیلات والدین وابسته نبود. همچنین عوامل ژنتیکی که با میزان ویتامین D خون مرتبط هستند در این رابطه تاثیری نداشت. به اعتقاد محققان در مطالعات آتی باید دلیل ارتباط بین میزان ویتامین D با میزان چربی خون مشخص شود.
نتایج مطالعه فوق اهمیت پیروی از توصیه‌های هر کشور را در مورد دریافت ویتامین D نشان می‌دهد. این ویتامین در هنگام مواجهه با اشعه ماوراءبنفش خورشید در پوست تولید می‌شود. اما در بسیاری از مناطق جهان، به ویژه در فصل زمستان، نور خورشید به تنهایی قادر به حفظ ویتامین D خون در محدوده طبیعی نمی‌باشد. مهم‌ترین منبع غذایی این ویتامین مواد غذایی غنی شده مانند لبنیات غنی شده و همچنین ماهی است. علاوه بر دریافت غذایی، در بسیاری از کشورها دریافت مکمل ویتامین D برای گروه‌‌های مختلف سنی توصیه می‌شود. میزان توصیه شده مکمل در کشورهای مختلف بین ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد در روز متغیر است.
نکته عملی: با توجه به نتایج مطالعه فوق توصیه می‌شود که دستورالعمل‌های کشوری نسبت به دریافت مکمل ویتامین D رعایت شود. همچنین با توجه به ارتباط بین میزان این ویتامین با کلسترول خون کمبود آن حتماً درمان شود.
منبع:

Sonja Soininen et al. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 2018.

Loading