ویتامین D خطر زوال عقل را در سالمندان کاهش می دهد.

تحقیقات اخیر حاکی از وجود ارتباط بین سطح پایین ویتامین D و افزایش خطر زوال عقل و اختلالات شناختی در سالمندان است. ویتامین D عمدتاً در زیر پوست و در مواجهه با نور خورشید تولید می شود و برای سلامت استخوان و عضلات ضروری است. ویتامین D، همچنین در حفظ عملکرد صحیح مغز نقش دارد. افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های دژنراتیو عصبی در افرادی که سطح پایین ویتامین D دارند، بیشتر دیده می شود. تحقیقات اروپایی و آمریکایی ارتباط سطح پایین ویتامین D با زوال عقلی را در آینده نشان دادند.
۱۲۰۲ سالمند چینی بالای ۶۰ سال در فاز اول مطالعه ای که در زمینه بررسی ارتباط ویتامین D و زوال عقل در آسیا انجام شد، شرکت کردند. سطح اولیه ویتامین D آنان در ابتدای مطالعه و نیز توانایی های ذهنی آن ها در طول دو سال بعد اندازه گیری شد.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد صرف نظر از جنسیت و سن، افرادی که در ابتدای مطالعه سطح پایین ویتامین D داشتند، دو برابر سایر شرکت کننده ها زوال عقلی را نشان دادند. علاوه بر این، سطح پایین ویتامین D در ابتدای مطالعه خطر زوال عقلی را طی ۳-۲ سال آتی افزایش داد. اگرچه این مطالعه در میان افراد چینی انجام شده بود اما می تواند به کل آسیا تعمیم داده شود، چرا که بخش عظیمی از سالمندان مثل سنگاپوری ها، در اصل چینی هستند.
یافته های این مطالعه، بر این امر تأکید دارد که ویتامین D در برابر آسیب و تخریب سلول های عصبی اثرات محافظتی دارد. لذا مطالعات بیشتری لازم است تا بتوان اثر مکمل ویتامین D را بر زوال عقل بررسی نمود. مکانیسم این اثر از طریق محافظت ویتامین D از سلول های عصبی است که می تواند به تشخیصی مداخلات مؤثر برای ریشه کنی شیوع روز افزون زوال شناختی که در جمعیت سالمند دیده می شود، کمک کند.
نکته عملی: سطح ویتامین D سالمندان بایستی در حد مطلوب حفظ شود تا خطر زوال عقل و اختلالات شناختی در آن ها کاهش یابد.
منبع علمی:

David B. Matchar, et al. "Vitamin D Levels and the Risk of Cognitive Decline in Chinese Elderly People: the Chinese Longitudinal Healthy Longevity Survey". The Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences, 2016
 

 

Loading