ورزش و بهبود عملکرد مغز

ورزش و بهبود عملکرد مغز

سال‌ها است که تحقیقات زیادی در مورد فواید ورزش کردن و اجتناب از بی‌تحرکی در حال انجام است. در مطالعات مختلفی نقش مفید فعالیت بدنی در حفظ سلامت و عملکرد مغز مورد بحث قرار گرفته است. به عنوان مثال، در پژوهشی مشاهده شد ورزش هوازی به حفظ سلامت مغز کمک کرده و خطر ابتلا به دمانس (زوال عقل) را کاهش می‌دهد. طی تحقیق دیگری عنوان شد که راه رفتن به میزان ۴ هزار قدم در طی روز می‌تواند در تقویت عملکرد شناختی افراد سالمند موثر باشد. در مورد مضرات بی‌تحرکی نیز مشاهده شده که نشستن به مدت طولانی سبب آسیب مناطقی از مغز می‌شود که در پردازش حافظه و توانایی‌های کلامی افراد نقش دارند.
در این راستا نتایج مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده شواهد بیشتری مبنی بر تاثیر ورزش هوازی در محافظت از مغز فراهم کرده است. نتایج این مطالعه نشان داد که چگونه نشستن، ایستادن و راه رفتن می‌تواند روی “حافظه کاری دیداری” تاثیر بگذارد. حافظه کاری دیداری عبارتست از: توانایی مغز برای ذخیره اطلاعاتی که فرد با دیدن به دست آورده و همچنین توانایی به یاد آوردن این مطالب.
در این مطالعه ۲۴ نفر شرکت کردند. از آن‌ها خواسته شد که شب قبل از مطالعه به خوبی استراحت کنند. از شرکت کنندگان نوار مغزی در ۴ حالت مختلف گرفته شد: ۱) نشسته بودند، ۲) روی دوچرخه ثابت نشسته و پدال می‌زدند، ۳) ایستاده بودند و ۴) روی تردمیل راه می‌رفتند. نتایج نشان داد زمانی که شرکت کنندگان پدال می‌زدند و یا راه می‌رفتند در مقایسه با زمانی که نشسته یا ایستاده بودند حافظه کاری دیداری آن‌ها عملکرد بهتری داشت.
نکته عملی: امروزه زندگی مدرن سبب شده بی‌تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی در میان بسیاری از مردم جهان افزایش یابد. اما باید بدانید که هر چقدر از نظر جسمی فعال‌تر باشید از عملکرد مغزی مطلوب‌تری برخوردار خواهید بود.

Gordon Dodwell et al. British Journal of Psychology 2018.

Loading