هیچ نوشیدنی جای آب را نمی‌گیرد

متخصصین تغذیه در رژیم‌های کاهش وزن به شما توصیه می‌کنند که هر روز باید آب به میزان کافی بنوشید. در نقطه مقابل، افراد چاق نیز اکثرا بیان می‌دارند که امکان رعایت سایر نکات رژیم را دارند ولی نوشیدن آب به میزان کافی در روز برایشان غیرقابل تحمل است. جالب است بدانید که عدم مصرف کافی آب طی روز، می‌تواند خود زمینه‌ساز عادات نادرست غذایی باشد که این موضوع زمینه چاقی را در شما تشدید می‌کند.

در مطالعه‌ای که اخیرا در مجله علمی تغذیه بالینی آمریکا چاپ شده است پژوهشگران دریافتند: افرادی که آب بیشتری می‌نوشند تمایل به مصرف مواد غذایی حاوی فیبر بیشتر، شکر کمتر و همچنین مصرف کمتر غذاهای با غلظت انرژی بالا دارند. نتایج این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که عکس این موضوع در مورد کسانی که اکثر مایعات مورد نیاز خود را با‌مصرف نوشیدنی‌های دیگر تامین می‌نمایند، صادق است.

در این مطالعه، پژوهشگران داده‌های به‌دست آمده از پرسشنامه ملی سلامت ۱۲۲۸۳ فرد ۲۰ ساله و بزرگ‌تر که در مدت ۸ سال (۲۰۰۶ -۱۹۹۹)جمع آوری شده بود را مورد بررسی قرار دادند. در افراد مورد مطالعه به طور میانگین یک سوم نیاز روزانه مایعات از طریق نوشیدن آب معمولی، ۴۸ درصد از طریق نوشیدنی‌های دیگر و مابقی نیز از طریق غذاها تامین می‌گردید. نتایج این مطالعه حاکی از آن‌است که هر چه میزان آب مصرفی بیشتر بود، فیبر مصرفی افزایش و شکر مصرفی کمتر می‌شد. همچنین مصرف غذاهای با چگالی بالای انرژی با مصرف آب کافی کمتر می‌گردید، که همه این عوامل از شاخص‌های کلی برای یک رژیم غذایی سالم است. یاد آوری این نکته مفید است که چگالی انرژی یعنی مقدار کالری موجود در وزن مشخصی ازماده غذایی که در میوه‌ها و سبزیجات کم است یعنی این مواد چگالی انرژی پایینی دارند.

این یافته‌ها نشان دهنده آن است که نوشیدن آب می‌تواند سبب داشتن رژیم غذایی سالم‌تر شود. اگرچه از نظر تئوریک و بر اساس دیدگاه فیزیولوژیک، شما می‌توانید نیاز به مایعات خود را از هر منبعی تامین کنید و به این ترتیب نوشیدن آب برای ادامه زندگی ضروری به نظر نمی‌آید، اما خیلی از افراد چاق با رژیم غذایی نامنظم در تشخیص بین گرسنگی و تشنگی بویژه در هنگام مشغله‌های کاری دچار اشتباه می‌باشند. لذا دریافت منظم آب علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر روی سوخت و ساز طبیعی بدن دارد، در ایجاد تمایل بیشتر به سوی مواد غذایی سالم و تنظیم اشتها نقش مثبتی را ایفا می‌نماید.

نکته عملی: اگرچه شواهد متقنی برای این توصیه معروف که هر فرد روزانه باید ۸ لیوان آب بنوشد، وجود ندارد اما شما با رعایت یک برنامه غذایی منظم یاد می‌گیرید که چگونه به‌حس تشنگی خود جواب مثبتی را با استفاده از آب ایجاد نمایید. شما همچنین باید بدانید که هیچ یک از نوشیدنی‌ها حتی انواع سالم آن نمی‌توانند در ایجاد رفتارهای غذایی سالم به اندازه آب موثر باشند.

Loading