نوشیدن ۳ فنجان قهوه در روز به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

نوشیدن 3 فنجان قهوه در روز به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

اغلب ما از نوشیدن قهوه به علت نقش آن در افزایش قدرت تمرکز لذت می‌بریم. با این حال، محققان معتقدند که فواید ناشی از مصرف این نوشیدنی بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده که مصرف قهوه خطر بیماری کبدی را ۷۰ درصد کاهش داده و همچنین با کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است. اخیراً نیز مطالعه‌ای در برزیل انجام شده که نشان می‌دهد نوشیدن حداقل ۳ فنجان قهوه در روز خطر انسداد شریان‌ها و آترواسکلروز را کاهش می‌دهد. آترواسکلروز به علت تجمع پلاک در شریان‌ها ایجاد می‌شود. این تجمع سبب باریک شدن شریان و محدود شدن جریان خون شده و زمینه را برای بیماری قلبی و سکته مغزی فراهم می‌سازد. کلسیم یکی از مواد تشکیل دهنده پلاک است.
در مطالعه فوق ۴۴۲۶ نفر با میانگین سنی ۵۰ سال شرکت کردند. نتایج نشان داد در کسانی که روزانه حداقل ۳ فنجان قهوه می‌نوشیدند نسبت به سایرین خطر کلسیفیکاسیون (تجمع کلسیم) عروق کرونر قلب کمتر بود. البته این تاثیر مثبت تنها در کسانی مشاهده شد که هرگز سابقه استعمال دخانیات نداشتند. به طوریکه خطر کلسیفیکاسیون عروق کرونر در افراد غیرسیگاری که حداقل ۳ فنجان قهوه در طی روز می‌نوشیدند ۶۳ درصد کمتر بود. به گفته محققان احتمالاً اثرات زیان‌بار ناشی از کشیدن سیگار فواید ناشی از نوشیدن قهوه را خنثی می‌سازد.
نکته عملی: نوشیدن حداقل ۳ فنجان قهوه در طی روز به حفظ سلامت قلب کمک کرده و از کلسیفیکاسیون عروق کرونر قلب و ابتلا به بیماری قلبی – عروقی (CVD) پیشگیری خواهد نمود.
منبع:

Andreia M.Miranda et al. Journal of the American Heart Association 2018.

Loading