نوشابه های رژیمی به کاهش وزن کمک نمی کنند!

نوشیدنی های حاوی قندهای مصنوعی (ASBs) جایگزینی برای نوشیدنی های حاوی شکر هستند. این نوشیدنی ها شکر نداشته و طعم شیرین آن ها ناشی از وجود قندهای مصنوعی است. ASBs به عنوان نوشیدنی رژیمی شناخته می شود و ممکن است توسط کسانی که به دنبال کاهش وزن یا کاهش دریافت شکر هستند، سالم تر قلمداد شوند. با این حال، شواهد قطعی در مورد این ادعا و کاهش خطر چاقی و بیماری های مرتبط با آن مانند دیابت نوع ۲ وجود ندارد.
نوشیدنی های حاوی شکر (SSBs) مانند نوشابه، نوشیدنی های با طعم میوه و نوشیدنی های ورزشی حاوی کالری زیاد و مواد مغذی ضروری کم هستند و مصرف آن ها یکی از دلایل عمده افزایش میزان چاقی و دیابت نوع ۲ است.
تحقیقات جدید نشان می دهد نوشیدنی های بدون شکر نسبت به نوشیدنی های حاوی شکر به منظور کاهش وزن یا پیشگیری از اضافه وزن مفید نبوده و می توانند به محیط زیست آسیب زنند. علیرغم آنکه ASBs فاقد کالری یا حاوی مقادیر ناچیز کالری هستند، این نگرانی وجود دارد که مصرف این نوشیدنی ها با تحریک گیرنده های طعم شیرین سبب افزایش مصرف سایر مواد غذایی شوند. این امر به همراه آگاهی مصرف کننده از میزان کالری کم موجود در ASBs می تواند منجر به مصرف بیش از حد سایر مواد غذایی و درنتیجه بروز چاقی، دیابت نوع ۲ و سایر مشکلات مرتبط با چاقی شود.
به گفته محققان هرچند هیچ شواهد مستقیمی مبنی بر نقش ASBs در افزایش وزن وجود ندارد، اما شواهدی نیز وجود ندارد که ASBs در مقایسه با نوشیدنی های حاوی شکر به کاهش وزن کمک کرده یا از افزایش وزن پیشگیری نماید. علاوه براین، تولید ASBs دارای پیامدهای منفی برای محیط زیست است. به طوریکه برای تولید هر بطری پلاستیکی نیم لیتری نوشابه گازدار نیاز به ۳۰۰ لیتر آب است.
نکته عملی: در صورتیکه به دنبال کاهش وزن هستید سعی کنید به جای آنکه از نوشابه های رژیمی استفاده کنید، با تغییر ذائقه و شیوه زندگی خود مصرف آب ساده را جایگزین انواع نوشابه های رژیمی و غیررژیمی کنید.
منبع:

Maria Carolina Borges et al. "Artificially Sweetened Beverages and the Response to the Global Obesity Crisis". PLOS Medicine, 2017.

 

Loading