نوجوانانی که کم می‌خوابند، به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند.

نشستن زیاد خطر ابتلا به بیماری را در شما افزایش می‌دهد

اغلب کودکان و نوجوانان در طی شبانه روز خواب کافی ندارند. محققان می‌گویند در نوجوانانی که کمتر از ۷ ساعت در شب می‌خوابند میزان چربی بدن بیشتر است. همچنین احتمال افزایش فشارخون و کلسترول خون بالاتر می‌باشد. در نتیجه در این افراد خطر ابتلا به بیماری قلبی در آینده افزایش می‌یابد. در حال حاضر، بیماری‌ قلبی یکی از علل عمده مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می‌رود.
در این مطالعه ۸۲۹ نوجوان مورد مطالعه قرار گرفتند. فقط ۲/۲ درصد افراد شرکت کننده به میزان کافی می‌خوابیدند. مقدار توصیه شده خواب برای افراد ۱۱ تا ۱۳ سال ۹ ساعت و برای افراد ۱۴ تا ۱۷ سال ۸ ساعت است. نتایج نشان داد در نوجوانان با خواب کمتر اندازه دور کمر، چربی بدن و فشارخون بالاتر و میزان کلسترول خوب (HDL) پایین‌تر بود.
به نظر می‌رسد که بی‌خوابی با تغییر اشتها و کاهش میزان فعالیت بدنی مرتبط است. این افراد اغلب احساس خستگی می‌کنند. بنابراین در فعالیت‌های ورزشی شرکت نمی‌کنند. از سوی دیگر، خواب در تنظیم فشارخون و قند خون نقش دارد.
به گفته محققان تلویزیون متداول‌ترین رسانه مورد استفاده توسط کودکان و نوجوانان است. به خصوص اینکه امکان آوردن تلویزیون به اتاق خواب نیز وجود دارد. به اعتقاد آ‌ن‌ها تماشای تلویزیون یکی از علل مهم خواب کم در این گروه سنی است. از سوی دیگر، بسیاری از والدین از میزان نیاز نوجوانان به خواب آگاه نیستند. آن‌ها تصور می‌کنند که نوجوانان به اندازه کودکان به خواب نیاز ندارند. در حالیکه این تصور نادرست است. چراکه حتی تا اوایل ۲۰ سالگی میزان نیاز به خواب از افراد با سن بالاتر، بیشتر است.
نکته عملی: توصیه می‌شود نوجوانان از تماشای زیاد تلویزیون، به خصوص در اتاق خواب، اجتناب کنند. این امر با بهبود میزان خواب آن‌ها از بروز بیماری قلبی در سال‌‌های بعدی زندگی پیشگیری می‌کند.
منبع:

Cespedes Feliciano EM et al. Pediatrics 2018.

Loading