نقش مهم مرکبات در پیشگیری از کیست های کلیوی

کیست کلیه یک بیماری ارثی است که در صورت منتهی شدن به بیماری کلیه پلی کیستیک به از دست رفتن عملکرد کلیه، فشار خون بالا و در نتیجه حمله قلبی، سکته و هم چنین آنوریسم مغزی منجر می شود. این بیماری اغلب در سن ۳۰ تا ۶۰ سالگی رخ میدهد. اخیرا طی یک مطالعه جدید دانشمندان کشف کرده اند که ترکیب یافت شده در گریپ فروت و سایر میوه های اسیدی از بروز کیست های کلیوی پیشگیری می کند.

این مطالعه جدید توسط پژوهشگران دانشگاه رویال هالووی و کینگستون لندن به منظور بررسی اثر ترکیب موجود در مرکبات به نان نارینجنین بر بیماری کیست کلیه انجام شده است که نتایج آن در British Journal of Pharmacology به چاپ رسیده است.

در این مطالعه پژوهشگران آزمایشی را بر روی یک آمیب حاوی پروتئین  PKD2 انجام دادند. این پروتئین مسئول بروز بیماری کیست کلیه می باشد. در محیط آزمایشگاهی نارینجنین در این آمیب با پروتئین PKD2 تماس داده شد.

نتایج بررسی نشان داد زمانی که این پروتئین با نارینجنین تماس یابد، تولید کیست متوقف شده و عملکرد این پروتئین تعدیل می شود. نارینجنین یک ترکیب از گروه فلاونوئیدهاست که نقش آن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در برابر رادیکال های آزاد، کاهش التهاب و افزایش قدرت سیستم ایمنی انسان مشخص شده است. هم چنین این ماده عامل اصلی تلخی میوه گریپ فروت نیز می باشد. این آنتی اکسیدان قوی در میوه های اسیدی مثل مرکبات وجود دارد و با توجه به نتایج این مطالعه دانشمندان پیشنهاد می کنند که مصرف مرکبات برای پیشگیری از پیشرفت بیماری کلیه پلی کیستیک مفید است.

نتایج این پژوهش گام مهمی در جهت کشف روشی برای کنترل این بیماری سخت برداشته است به طوریکه این پژوهشگران اعلام کردند ترکیب نارینجنین می تواند در تهیه داروی جدیدی برا ی درمان بیماری کلیه پلی کیستیک استفاده شود.

نکته عملی: امروزه توصیه به گنجاندن میوه و سبزیجات تازه در سبد غذایی روزانه به دلایل بیشماری صورت می گیرد، با توجه به نتایج این مطالعه که به فواید یکی از انواع آنتی اکسیدان های موجود در مرکبات پرداخته است، به نظر میرسد مصرف منظم این گونه میوه ها در پیشگیری از بیماری کیست کلیه مفید باشد.

منبع:

 British Journal of Pharmacology, Accepted manuscript online: 3 OCT 2013.(

Loading