نقش منیزیم در پیشگیری از شکستگی استخوان

شکستگی استخوان یکی از شایع ترین علل قابل پیشگیری ناتوانایی در میان افراد سالخورده است. کلسیم و ویتامین D نقش اساسی در حفظ سلامت استخوان ها بازی می کنند. علاوه براین، مطالعات گذشته نشان داده اند که منیزیم نیز می تواند سبب بهبود سلامت استخوان شود. به طوریکه کمبود منیزیم با افزایش خطر پوکی استخوان مرتبط است. منیزیم یک ماده معدنی ضروری بوده و کمبود آن می تواند مانع تعادل ویتامین D و کلسیم در استخوان شود.
محققان با هدف بررسی اثر منیزیم بر شکستگی استخوان ۲۲۴۵ مرد میان سال را به مدت ۲۰ سال مورد پیگیری قرار دادند. 
نتایج نشان داد در شرکت کنندگان با سطوح پایین منیزیم سرم خطر شکستگی استخوان بالاتر بود. این ارتباط در مورد شکستگی لگن قوی تر بود. همچنین در مردان با سطوح بالاتر منیزیم خطر شکستگی استخوان ۴۴ درصد کمتر بود. در طی دوره پیگیری، هیچ کدام از ۲۲ مرد با سطوح بسیار بالای منیزیم به شکستگی استخوان مبتلا نشدند. در مطالعه مذکور سطوح بالای منیزیم بیشتر از ۳/۲ میلی گرم در دسی لیتر تعریف شده بود.
با این حال، ارتباطی بین منیزیم رژیم غذایی و شکستگی استخوان وجود نداشت. به گفته محققان افزایش دریافت منیزیم از طریق غذا و آب نمی تواند میزان منیزیم خون را به خصوص در افراد سالخورده که برخی داروها را مصرف می کنند یا کسانی که مشکلات گوارشی دارند، افزایش دهد. بنابراین به نظر می رسد دریافت مکمل موثرترین روش برای افزایش منیزیم خون است.
نکته عملی: توصیه می شود میزان منیزیم خون در افراد سالخورده اندازه گیری شده و در صورت لزوم به منظور جلوگیری از شکستگی استخوان برای این افراد مکمل منیزیم تجویز شود.
منبع:

Setor Kwadzo Kunutsor et al. "Low serum magnesium levels are associated with increased risk of fractures: a long-term prospective cohort study". European Journal of Epidemiology, 2017.

 

Loading