نقش فروکتوز در ایجاد دردهای شکمی شایع در کودکان

دردهای شکمی یکی از مشکلات رایج سنین کودکی است که خیلی از خانواده ها را دچار سر در گمی کرده و خیلی از اوقات دلیلی نیز برای آن پیدا نمی کنند. مطالعات اخیر نشان داده اند که عدم تحمل فروکتوز یا اختلال درجذب آن در کودکانی که دردهای شکمی عود کننده دارند، شایع است. طبق مطالعاتی که به تازگی انجام گرفته می توان با کمک رژیم کم فروکتوز آن را کاهش داد.

پژوهشگران آزمایشی بر روی ۲۴۵ بیمار ۲ تا ۱۸ ساله دارای دردهای شکمی مزمن، یبوست، گاز معده، نفخ و اسهال انجام دادند که ۱۵۰ نفر آنها دختر و میانگین سنی آنها ۱۱ سال بود. محققان این کودکان را تحت آزمایش تنفس هیدروژن قرار دادند تاعدم تحمل نسبت به فروکتوزرا در آنها بررسی کنند . تست هیدروژن برای تمام بیماران انجام گرفت، که در مورد ۱۳۲ نفر آنها(۹/۵۳ درصد) ، این تست مثبت بود که حاکی از آن بود که افراد به عدم تحمل فروکتوز مبتلا بودند. به نظر می رسد که عدم تحمل فروکتوز در دختران نوجوان با دردهای مزمن شکمی شایع تر است.

پزشکان این کودکان را تحت یک رژیم کم فروکتوز قرار دادند و پس از مدتی مجددا آنها را در خصوص میزان دردهای شکمی مورد آزمایش قرار دادند. نتایج به دست آمده پس از این رژیم نشان داد که دردهای شکمی و سایر علائم در حدود ۶۷ درصد از این کودکان رفع شده و یا کاهش پیدا کرده بود.

فروکتوز در بسیاری از مواد غذایی، از سیب گرفته تا غذاهای بسته بندی شده وجود دارد و پرهیز از مصرف آن با توجه به استفاده گسترده در شربتها و نیز نوشیدنیهای رایج و مواد غذایی مختلف مشکل به نظر می رسد. رژیم غذایی ای که برای این افراد تنظیم می شود باید به گونه ای باشد که علاوه بر اینکه مواد مغذی مورد نیاز فرد را تامین کند قابل اجرا در مدت طولانی نیز باشد.

نکته عملی: یکی از علت های بروز دردهای شکمی مزمن درکودکان می تواند عدم تحمل فروکتوز باشد. با توجه به غیر قابل تحمل بودن این نوع دردها برای کودکان و خانواده آنها تغییر عادات غذایی در کنترل این علائم می تواند مفید باشد. بر این اساس رعایت رژیم غذایی کم فروکتوز سبب بهبودی قابل توجه علائم در این کودکان خواهد شد.

منبع:  American College of Gastroenterology's (ACG) 75th Annual Scientific meeting in San Antonio, Texas.

Loading