نشستن طولانی مدت در طی روز سلامتی زنان را تهدید می‌کند

نشستن طولانی مدت در طی روز سلامتی زنان را تهدید می‌کند.

نشستن‌های طولانی مدت از طرق مختلف سلامتی را به خطر می‌اندازد. مطالعات نشان داد که هر چقدر وقت بیشتری صرف نشستن شود احتمال مرگ زود هنگام افزایش یافته و متاسفانه ورزش کردن در این افراد اثرات مخرب نشستن را از بین نمی‌برد. زیاد نشستن سلامت قلب و عروق را تحت تاثیر قرار داده و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است سبب کوچک شدن مغز شود.
با افزایش سن اثرات مخرب نشستن‌های طولانی مدت بیشتر شده و احتمال اختلال در راه رفتن و دمانس (زوال عقل) را در سالمندان افزایش می‌دهد. در مطالعه‌ای محققان استرالیایی تاثیر بی‌تحرکی را بر روی ۵۴۶۲ زن میانسال که به مدت ۱۲ سال مورد پیگیری قرار گرفته بودند، بررسی کردند.
در این مطالعه شرکت کنندگان از نظر ابتلا به فرتوتی ارزیابی شدند. امتیازها به صورت “۰” به معنای سالم بودن تا “۵” به معنای فرتوتی در نظر گرفته شد. از نظر میزان نشستن در طی روز نیز افراد به ۳ گروه تقسیم شدند: کم (۳/۵ ساعت)، متوسط (۵/۵ ساعت) و زیاد (۱۰ ساعت).
فرتوتی با ضعف، کندی و کاهش انرژی همراه بوده و به معنای آن است که فرد دارای ذخایر کمتری جهت بهبودی از بیماری‌ یا آسیب است. همچنین با افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان، افتادن و مرگ زود هنگام مرتبط است. مطالعات گذشته نشان داده‌اند که اگرچه طول عمر زنان بیشتر از مردان است، اما احتمال فرتوتی در آن‌ها بیشتر است.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که نشستن زیاد در طی روز (حدود ۱۰ ساعت) خطر فرتوتی را افزایش می‌دهد. در مقابل، در کسانی که کمتر می‌نشینند این خطر کمتر است. اثرات مخرب نشستن‌های طولانی مدت قابل برگشت است. اگر این افراد این میزان را حدود ۲ ساعت در روز کاهش دهند آسیب‌پذیری در آن‌ها کمتر می‌شود.
نکته عملی: نشستن‌های طولانی مدت سلامتی زنان را در معرض خطر قرار می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود زنان میزان نشستن در طی روز را کاهش داده و در عوض فعالیت بدنی داشته باشند.
منبع:

Maja Susanto et al. American Journal of Epidemiology 2018

Loading