میوه و سبزی اثرات منفی دریافت بیش از حد نمک را کاهش می‌دهد؟

میوه و سبزی اثرات منفی دریافت بیش از حد نمک را کاهش می‌دهد؟

همه ما به خوبی می‌دانیم که مصرف بیش از حد نمک سبب پرفشاری خون می‌شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حتی پیروی از رژیم غذایی مملو از مواد غذایی سالم قادر به خنثی کردن این اثر مخرب نیست. در این مطالعه که بر روی بیش از ۴ هزار نفر انجام شد رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی که اساساً با کاهش فشارخون مرتبط است، اثرات منفی ناشی از مصرف بیش از حد نمک را کاهش نداد.
پرفشاری خون زمانی رخ می‌دهد که نیروی وارد شده از طرف خون به دیواره شریان‌ها بیش از حد بالا باشد. این امر سبب آسیب قلب و عروق خونی و افزایش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی می‌شود. بر اساس دستورالعمل‌های جدید فشارخون سیستولیک (عدد بالاتر فشارخون که در هنگام ضربان قلب ثبت می‌شود) بالاتر از ۱۳۰ میلی‌متر جیوه و فشارخون دیاستولیک (عدد پایین‌تر فشارخون که در بین ضربان‌های قلب ثبت می‌شود) بالاتر از ۸۰ میلی‌متر جیوه نشان دهنده ابتلای فرد به پرفشاری خون است.
شرکت‌کنندگان در مطالعه مذکور زنان و مردان ۴۰ تا ۵۹ ساله بودند که از کشورهای ایالات متحده، انگلستان، چین و ژاپن انتخاب شده بودند. میزان سدیم و پتاسیم ادرار این افراد اندازه‌گیری شد. پتاسیم در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. همچنین از این افراد سوالاتی در مورد دریافت مواد غذایی و نوشیدنی‌ها پرسیده شد.
نتایج این مطالعه نشان داد در افرادی که بالاترین میزان سدیم را از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کردند، صرف نظر از میزان دریافت میوه و سبزی، احتمال پرفشاری خون بیشتر بود. وجود هر ۱۱۸/۷ میلی‌مول سدیم اضافی در ادرار با افزایش فشارخون سیستولیک به میزان ۳/۷ میلی‌متر جیوه مرتبط بود. بنابراین رژیم غذایی سالم که غنی از میوه و سبزی باشد اثرات منفی مصرف بیش از حد نمک را از بین نمی‌برد.
نکته عملی: از آنجاکه مصرف بیش ازحد نمک در بروز پرفشاری خون نقش دارد، توصیه می شود مصرف روزانه سدیم به کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم (معادل یک قاشق چایخوری نمک) محدود شود.
منبع:

Jeremiah Stamler et al. Hypertention 2018.

Loading