مواد مغذی مفید برای سلامتی خانم ها

کاهش کیفیت رژیم غذایی و متعاقب آن کاهش جذب مواد مغذی محصول زندگی مدرن، کم تحرک و ماشینی است. تغذیه و نیاز های تغذیه ای هر فرد مانند اثر انگشت وی است. نیازهای تغذیه ای بر حسب جنس، سن و میزان فعالیت بدنی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. زنان بر حسب نوع جنسیت خود و پیچیدگی بیشتر بدنی، نیازهای تغذیه ای خاص خود را دارند. عدم توجه به این نیاز ها موجب شیوع برخی بیماری های مزمن از قبیل پوکی استخوان در زنان شده است. در ادامه به برخی از مواد مغذی مهم برای حفظ سلامت زنان اشاره شده است.
کلسیم:کلسیم ماده معدی است که به وفور در بدن یافت می شود و حدود ۲-۵/۱ درصد وزن بدن و ۳۹ درصد کل مواد معدنی بدن را تشکیل می دهد. در حدود ۹۹درصد کلسیم در استخوان ها و دندان ها است. استخوان یک بافت دینامیک است که کلسیم و سایر مواد معدنی را به جریان برون سلولی و در صورت نیاز به خون باز می گرداند. علاوه براین، استخوان، کلسیم و سایر مواد معدنی را پس از مصرف جمع آوری می کند. کلسیم برای ساخت استخوان لازم است. اهمیت کلسیم با افزایش سن بیشتر می شود. بروز یائسگی در خانم ها و عدم تولید هورمون استروژن در بدن آن ها موجب افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان و استئوپروز پس از سنین یائسگی می گردد. میزان دریافت مرجع رژیمی (DRI) برای کلسیم در سنین ۹ تا ۱۸ سال؛ ۱۳۰۰ میلی گرم در روز، بزرگسالان ۱۹ تا ۵۰ سال؛ ۱۰۰۰ میلی گرم در روز و در زنان بالای ۵۰ سال؛ ۱۲۰۰ میلی گرم در روز است.
ویتامینD: ویتامین D به عنوان ویتامین نور آفتاب شناخته شده است، زیرا مواجهه نسبتاً کم با آفتاب برای تولید ویتامینD مورد نیاز بدن، از طریق نور فرابنش و کلسترول در پوست برای اغلب افراد کافی است. ویتامین D به جذب کلسیم کمک می کند، برای داشتن استخوان های سالم و نیرومند، شما به هر دوی این مواد مغذی احتیاج دارید. در سنین بالای ۶۰ سال احتمال ابتلا به استئوپروز و پوکی استخوان زیاد است. غنی ترین منبع ویتامین D روغن کبد ماهی می باشد. علاوه بر این، این ویتامین در مقادیر کم و بسیار متغیر در کره، خامه، زرده تخم مرغ و جگر نیز یافت می شود. زنان سنین زیر ۶۰ سال، روزانه به ۶۰۰ واحد ویتامین D نیاز دارند و میزان نیاز روزانه ویتامین D در زنان سنین بالای ۷۰ سال ۸۰۰ واحد بین المللی است.
آهن: این ماده مغذی به انتقال اکسیژن به سلول ها کمک می کند. دریافت کم آهن موجب بروز کم خونی می شود. به طور معمول کم خونی با احساس خستگی همراه است. در واقع می توان گفت که آهن به عنوان یک ماده حیای شناخته شده است. کم خونی فقر آهن معمول ترین بیماری کمبود تغذیه ای در جهان است. بهترین منبع غذایی آهن جگر، غذاهای دریایی، قلوه، دل، گوشت بدون چربی و طیور می باشد. میزان نیاز روزانه آهن در زنان ۵۰-۱۹ سال؛ ۱۸ میلی گرم و در زنان بالای ۵۰ سال ۸ میلی گرم در روز است. زنان باردار نیز برای تأمین آهن مورد نیاز روزانه شان به ۲۷ میلی گرم آهن نیاز دارند.
اسید فولیک: این ویتامین از ویتامین های محلول در آب و در گروه ویتامین های گروه B قرار دارد. اسید فولیک به ساخت DNA و تقسیم سلول ها کمک می کند. در دوران بارداری این ویتامین برای سلامت جنین بسیار مهم است. منابع غنی اسید فولیک یا فولات شامل جگر، قارچ، گیاهان برگ سبز، لوبیا ها و مغزها  می باشد. زنان برای تأمین مقادیر مورد نیاز خود به ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز نیاز دارند. زنان در دوران بارداری و شیردهی به ترتیب به ۶۰۰ و ۵۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز نیاز دارند.
ویتامین C: این ویتامین نیز از گروه ویتامین های محلول در آب است. ویتامین C برای داشتن استخوان هایی سالم و نیز سلامت پوست مفید و ضروری است. بهترین منبع ویتامین C میوه ها، سبزی ها و گوشت است. لازم به ذکر است که محتوای واقعی ویتامین C غذاها می تواند بر طبق شرایط رشد و درجه رسیدگی در لحظه کشت متفاوت باشد. میزان مورد نیاز ویتامین Cزنان ۷۵ میلی گرم در روز است.
اهمیت پروتئین: پروتئین یکی از درشت مغذی های تشکیل دهنده رژیم غذایی است. پروتئین برای ساخت واحد های تشکیل دهنده استخوان، عضلات و پوست ضروری است. آنزیم های بدن دارای ماهیت پروتئینی هستند لذا می تواند گفت که این درشت مغذی در کنترل سوخت و ساز بدن نقش بسزایی دارد. ماهی، ماکیان، تخم مرغ و مغزها از منابع غنی پروتئینی محسوب می شوند. زنان روزانه به ۴۶ گرم پروتئین در رژیم غذایی شان نیاز دارد.
اهمیت فیبر رژیمی: فیبر به هضم غذاها کمک می کند و از طریق کاهش مقادیر کلسترول و قند خون مانع از بروز بیماری های قلبی می گردد. انواع لوبیا، مغزها، میوه ها و غلات کامل از منابع غنی فیبر محسوب می شوند. زنان زیر ۵۰ سال در روز نیاز به ۲۵ گرم فیبر دارند.
در مصرف نمک محتاط باشید: افزایش محتوای نمک رژیم غذایی موجب افزایش احتمال ابتلا به فشار خون و سکته قلبی می گردد. بهتر است میزان دریافت نمک در روز کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم باشد، این یعنی در حدود یک قاشق چایخوری نمک.

 

Loading