امروزه با گسترش علم تغذیه دانشمندان معتقدند که تغذیه سالم ضامن سلامت بدن است . این باور درباره پیشگیرى و حتى مبارزه با چاقی و جلوگیری از ابتلاء به بیشتر بیمارى ها نیز مصداق یافته است .  به دلیل اهمیت فوق العاده مواد مغذی در رشد و نمو بدن، همچنین میزان انرژی دریافتی روزانه، تغذیه نقش عمده اى در دوران مختلف رشد ایفا می کند و مطالعات بالینی نشان می دهد که کاهش انرژی دریافتی کل می تواند منجر به کاهش وزن بیشتر بدن بدون در نظر گرفتن مقدار و ترکیب ریز مغذی ها در رژیم غذایی شود.
در همین راستا مطالعه ای بر گرفته از ژورنال AJCN  به منظور بررسی ارتباط بین دریافت انرژی و مواد مغذی با BMI     ( شاخص توده بدن ) ، در میان شرکت کنندگان منتخب از ایالات متحده آمریکا صورت گرفت.
در این مطالعه مقطعی ۱۷۹۴ مرد و زن آمریکایی با میانگین سنی ۵۹ – 40 سال که رژیم غذایی خاصی نداشتند انتخاب شدند و ۴ نوع رژیم غذایی مشخص به آنها داده شد و نمونه های ادرار آنها نیز در فواصل زمانی منظم جمع آوری می گشت.
در این پژوهش  میزان دریافت انرژی در افراد تعیین گردید. همچنین جنسیت، تغذیه، دفع ادرار و متغییرهای دخیل احتمالی از جمله فعالیت بدنی نیز در طول مدت مطالعه مورد ارزیابی واقع شدند.
در هر گروه از لحاظ جنسیت، دریافت انرژی روزانه کمتر با میزان BMI پائین تر در ارتباط بوده است، علاوه بر این مشخص شد مصرف بیشتر میوه های تازه، پاستا، برنج و مصرف گوشت کمتر نیز در پائین آوردن میزان BMI نقش موثری را ایفا می کنند. همچنین پائین بودن سطح سدیم ادرار، دریافت پروتئین حیوانی، کلسترول رژیم غذایی، چربیهای اشباع شده، آهن هم، بالا بودن سطح میزان پتاسیم ادرار، مصرف کربوهیدراتها، فیبر رژیم غذایی و در آخر منیزیم نیز بطور قابل توجهی با کاهش میزان BMI در هر دو گروه همراه بوده است.
نکته عملی: شواهد حاکی از آنند که مصرف غذاهای مغذی با حجم بالای کربوهیدرات و دریافت کمتر پروتئین حیوانی و چربی اشباع، بطور چشمگیری می تواند منجر به کاهش دریافت انرژی کل و میزان BMI  در افراد گردد.

منبع:

 Am J Clin Nutr September 2012 vol. 96 no. 3 483-491

Loading