مصرف میان‌وعده‌ها، خوب یا بد؟

یکی از سوالات رایج افرادی که قصد رژیم گرفتن دارند، آن است که آیا داشتن منظم میان‌وعده‌های غذایی برای کاهش وزن کمک‌کننده است؟

این بستگی به تعریف شما از میان‌وعده دارد. اگر شما در حال تلاش برای کاهش وزن یا مایل به حفظ سلامت خود هستید، خوردن تنقلات پرچرب یا پرشکر مانند چیپس، شیرینی، کیک، بیسکویت، شکلات و… به عنوان میان‌وعده قطعا مناسب نیستند. مطالعات گذشته نشان داده‌اند که خیلی وقت‌ها حتی بدون آن‌که گرسنه باشید، تمایل به مصرف این غذاها به حدی وجود دارد که شما در حین انجام کارهای روزانه بدون توجه، از این گونه تنقلات استفاده می‌کنید.

تمایل شدید به مصرف چنین میان‌وعده‌هایی می‌تواند با یک رژیم غنی از غذاهای دارای فیبر فراوان (میوه و سبزیجات) کنترل شود. بر اساس نتایج مطالعات در گروه‌های مختلف، برای افرادی که می‌خواهند کالری دریافتی‌شان را کنترل کنند، میان‌وعده‌های سالم غذایی یک ایده عالی است؛ چراکه میان‌وعده‌های سالم به ثابت نگهداشتن سطوح قند خون کمک می‌کنند و در نتیجه شما را از ضعف‌های بدنی بین وعده‌های اصلی غذایی بویژه هنگام رژیم درمانی محافظت می‌کنند.

از دیگر مزایای میان‌وعده‌های سالم، مقابله با گرسنگی به وسیله مواد غذایی با  انرژی کم است که این موضوع خود کمک قابل توجهی در جلوگیری از روی آوردن به تنقلات پرکالری نامطلوبی که در بالا ذکر شد، است. بر این اساس، در صورت داشتن این میان‌وعده‌های سالم، میزان کل کالری مصرفی شما کاهش می‌یابد.

یکی از مشکلات اساسی در کنترل اشتها، داشتن وعده‌های غذایی حجیم پس از یک روز پرکار و در نهایت خستگی است؛ چراکه در این مواقع شما حجم قابل توجهی غذا را با سرعت فراوان می‌خورید که شاید در انتهای آن خودتان را نیز مواخذه کنید. اما این مواخذه دیگر جز ناامیدی برای کنترل وزن چیزی را به دنبال نخواهد داشت.  به همین دلیل داشتن میان‌وعده‌های غذایی سالم شما را از اشتهای بی‌حدوحصر هنگام وعده‌های اصلی غذا بازمی‌دارد.

میان‌وعده‌هایی که جذب قند آنان سریع نیست، برای کاهش وزن ایده‌آل محسوب می‌شوند. چند مثال از آنها سیب، میوه‌جات خشک، سبزیجات خام و لبنیات کم‌چرب هستند، حتی خشکبار نیز به طور متعادل می‌تواند خورده شود.

مغزها و دانه‌های گیاهی چربی بالایی دارند، اما از آنجا که چربی اشباع آنها کم است، مصرف آنها نیز انرژی دریافتی و اشتها را می‌تواند کنترل کند. البته باید توجه داشت که در خیلی از افراد چاق که وعده‌های غذایی حجیم دارند و از طرف دیگر سیستم کنترل اشتهای آنان مختل می‌باشد این گونه مواد می‌تواند باعث چاقی شود. لذا مصرف این گونه مواد به طور آزاد توصیه نمی‌گردد.

در نتیجه، اگر شما به دنبال کنترل وزن هستید، میان‌وعده‌های غذایی سالم اگر به طور منظم مصرف شوند، در کنترل وزن شما کمک قابل توجهی خواهند داشت.

 

Loading