مصرف صبحانه سرشار از پروتئین و کاهش پرخوری در طول روز

مصرف یک صبحانه سالم خصوصا صبحانه ای سرشار از پروتئین می تواند سبب افزایش سیری و کاهش گرسنگی در طول روز گردد. به علاوه طبق تحقیقات انجام گرفته، مشخص شده که صبحانه پرپروتئین باعث کاهش سیگنالهای مغزی که محرک غذاخوردن هستند  نیز می شود. همه ما بر اهمیت وعده صبحانه واقفیم اما هنوز خیلی از ما صبحانه خوردن را در الویت قرار نمی دهیم. بر اساس نتایج حاصل از مطالعات، خوردن صبحانه یک استراتژی ارزشمند برای کنترل اشتها و تنظیم دریافت غذاست.

در مطالعه ای که اخیرا در مجله چاقی به چاپ رسیده است محققان برای اثبات اهمیت صبحانه بر روی نوجوانانی که وعده صبحانه خود را حذف می کرده اند مطالعه کرده اند. به دو دلیل این موضوع دارای اهمیت است: اول اینکه حذف صبحانه ارتباط قوی ای با پرخوری (خصوصا در شب) و تغذیه ناسالم در طول روز و افزایش وزن دارد و دوم اینکه تقریبا ۶۰ درصد نوجوانان و جوانان عادت به حذف صبحانه از برنامه خود دارند.

در این مطالعه به مدت سه هفته نوجوانان به دو گروه تقسیم شدند یک گروه مطابق معمول صبحانه مصرف نکردند و گروه دیگر صبحانه ای حاوی ۵۰۰ کالری انرژی که شامل یک صبحانه پروتئینی مثل غلات و شیر یا یک صبحانه غنی از پروتئین آماده مثل غلات و ماست بود، مصرف کردند. قبل از ناهار، اسکن مغزی از افراد گرفته شد.

نتایج نشان داد که در گروهی که صبحانه می خوردند در مقایسه با گروه دیگر میزان گرسنگی در طول صبح کاهش داشت. علاوه براین مشخص گردید که صبحانه غنی از پروتئین در مقایسه با صبحانه معمولی سبب ایجاد تغییرات بیشتر در کنترل اشتها شد .

نکته عملی: مصرف یک صبحانه سالم و سرشار از پروتئین یک روش ساده برای داشتن احساس سیری طولانی تر و در نتیجه کاهش ریزه خواری و پرخوری در طول روز است . امروزه بیش از پیش اهمیت مصرف صبحانه برای همه افراد آشکار شده است. اگر می خواهید رژیمی سالم داشته و از اضافه وزن پیشگیری نمایید مصرف این وعده مهم را فراموش نکنید.

منبع: Obesity, 2011

Loading