مصرف تخم مرغ خطر اختلالات حافظه را افزایش نمی دهد.

سطوح بالای کلسترول خون نه تنها با بروز بیماری های قلبی – عروقی مرتبط است بلکه سبب افزایش خطر اختلالات حافظه می شود. در اکثر افراد کلسترول رژیم غذایی تاثیر کمی بر میزان کلسترول خون دارد و در بسیاری از راهنماهای رژیمی در سراسر جهان محدودیت شدید برای دریافت کلسترول از رژیم غذایی در نظر گرفته نمی شود. با این حال در حاملین APOE4 (موثر در متابولیسم کلسترول) اثر کلسترول رژیم غذایی بر سطوح کلسترول خون آشکارتر است. APOE4 عامل خطر بیماری های قلبی – عروقی و اختلالات حافظه است. در فنلاند حدود یک سوم افراد حامل این ژن هستند. اخیراً محققان فنلاندی نشان داده اند که مصرف یک عدد تخم مرغ در روز با افزایش خطر دمانس یا بیماری آلزایمر مرتبط نیست. همچنین هیچ ارتباطی در افراد حامل ژن APOE4 و افزایش خطر اختلالات حافظه یافت نشد. 
در مطالعه حاضر عادات غذایی ۲۴۹۷ مرد در محدوده سنی ۴۲ تا ۶۰ سال که در ابتدای مطالعه به اختلالات حافظه مبتلا نبودند، بررسی شد. در طی ۲۲ سال پیگیری ۳۳۷ مرد به اختلالات حافظه مبتلا شدند. از این تعداد ۲۶۶ نفر به بیماری آلزایمر مبتلا شده بودند. ۵/۳۲ درصد افراد مورد مطالعه حامل ژن APOE4 بودند.
نتایج نشان داد در کل جمعیت و در افراد حامل ژن APOE4 دریافت بالای کلسترول از طریق رژیم غذایی با افزایش خطر دمانس یا بیماری آلزایمر مرتبط نیست. همچنین مصرف تخم مرغ به عنوان منبع غنی از کلسترول با خطر دمانس یا بیماری آلزایمر مرتبط نبود. در مقابل، مصرف تخم مرغ با نتایج بهتر در تست هایی که عملکرد شناختی را اندازه گیری می کردند، مرتبط بود. در مطالعه حاضر شرکت کنندگانی که بیشترین میزان کلسترول را دریافت می کردند، روزانه به طور میانگین ۵۲۰ میلی گرم کلسترول و هر روز یک عدد تخم مرغ مصرف می کردند.
نکته عملی: یافته ها نشان می دهد که مصرف مداوم تخم مرغ سبب افزایش خطر اختلالات حافظه حتی در افرادی که به طور ژنتیکی کلسترول رژیم غذایی اثر بیشتری بر روی کلسترول خون آن ها دارد، نمی شود. 
منبع:

Maija PT Ylilauri et al. "Association of dietary cholesterol and egg intakes with the risk of incident dementia or Alzheimer disease: the Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor Study". The American Journal of Clinical Nutrition, 2017.

 

Loading