مصرف آجیل درختی سبب کاهش چربی و قند خون می گردد

به نظر میرسد مصرف آجیل درختی در کاهش دو عامل از ۵ عامل سندروم متابولیک، گروهی از فاکتورها که سبب افزایش خطر بیماری های قلبی، سکته، دیابت می شوند، نقش دارد.
تحقیقات اخیر نشان داده است که در افرادی که آجیل درختی مصرف می کنند، کاهش متوسطی در سطح تری گلیسرید و قند خون ایجاد می شود.
زمانی می گوییم که فرد مبتلا به سندروم متابولیک است که حداقل ۳ عامل از ۵ عامل زیر را داشته باشد: سطوح پایین کلسترول خوب (کلسترول HDL)، تری گلیسرید بالا، فشاری خون بالا، قند خون بالا، دور کمر بیشتر از حد استاندارد.
دکتر Sievenpiper، محقق این مطالعه بیان کرده است که بیشترین کاهش در قند خون و سطح تری گلیسرید در کسانی دیده شده است که آجیل درختی را جایگزین کربوهیدرات ساده و نه چربی های اشباع کرده اند. وی همچنین افزود، هیچ اثر منفی یا معکوسی در سایر عوامل خطر سندروم متابولیک دیده نشد و حتی با وجود افزایش کالری دریافتی وزن افراد افزایش نیافت. اگرچه آجیل محتوی چربی بالایی دارد اما چربی آن از نوع خوب و غیر اشباع است.
آجیل های درختی شامل بادام، جوز برزیلی، پسته، بلوط، نارگیل، انواع فندق، انواع گردو، هسته کاج است. بادام زمینی در گروه این آجیل ها قرار نمی گیرد و جزء حبوبات محسوب می شود.
در مطالعات مورد بررسی بیماران حدود ۵۰ گرم آجیل معادل ۵/۱واحد در روز مصرف کرده بودند. هر واحد آجیل درختی معادل ۴/۱ لیوان یا ۳۰ گرم می باشد. افزایش دریافت آجیل در رژیم غذایی برای افرادی همانند ساکنین شمال آمریکا که به طور میانگین کمتر از یک واحد در روز آجیل مصرف می کنند، از نظر متابولیکی سودمند است.
محقق مطالعه بیان کرد: ۵۰ گرم آجیل می تواند به عنوان میان وعده و یا جایگزینی برای چربی های حیوانی یا کربوهیدرات ساده در رژیم غذایی باشد.
سازمان غذا و دارو آجیل درختی را برای کاهش بیماری های قلبی و عروقی مفید دانسته است. همچنین آجیل درختی به عنوان بخشی از رژیم مدیترانه، پورتفولیو، DASH (رژیم غذایی برای توقف پرفشاری خون) به منظور مدیریت و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی توصیه می شود چرا که قادر است کلسترول بد را کاهش دهد.
نکته عملی: مصرف روزانه ۵۰ گرم آجیل برای کاهش خطر سندروم متابولیک و بیماری های قلبی عروقی توصیه می شود.

منبع:

S. Blanco Mejia, et al. Effect of tree nuts on metabolic syndrome criteria: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. BMJ Open, 2014; 4 (7): e004660

 

Loading