ماست و نقشی که این ماده غذایی در کاهش التهاب بدن دارد

ماست و نقشی که این ماده غذایی در کاهش التهاب بدن دارد

التهاب اولین خط دفاعی در سیستم ایمنی ذاتی است. اما اگر بیش از مدت زمان لازم طول بکشد برای سلامتی مضر است. به عنوان مثال در بروز بسیاری از مشکلات، از جمله پسوریازیس و اگزما، نقش دارد. همچنین در برخی مطالعات مشاهده شده که با آلزایمر، دیابت و برخی بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اسکیزوفرنی مرتبط است. اگرچه داروهای ضدالتهاب در دسترس هستند، اما مصرف طولانی مدت آن‌ها توصیه نمی‌شود. بنابراین، تلاش می‌شود که جایگزین‌های طبیعی و ایمن‌تر برای این داروها یافت شود. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف ماست به کاهش التهاب کمک می‌کند. محققان می‌گویند که این ماده غذایی از ما در برابر محصولات مضر باکتری‌های روده محافظت می‌کند.
در طی سال‌ها بحث‌های زیادی پیرامون لبنیات وجود داشته است. برخی معتقدند این ماده غذایی ضدالتهاب است، اما سایرین نظر عکس دارند. تصور می‌شود که ماست از طریق بهبود یکپارچگی پوشش روده التهاب را کاهش می‌دهد. با تقویت این پوشش اندوتوکسین‌ها (که توسط باکتری‌های روده تولید می‌شوند) نمی‌توانند وارد جریان خون شده و سبب التهاب گردند.
به منظور بررسی اثرات ماست ۱۲۰ زن که قبل از دوران یائسگی بسر می‌بردند و نیمی از آن‌ها چاق بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. از نیمی از افراد خواسته شد که به مدت ۹ هفته روزانه ۲۴۰ سی‌سی ماست کم چرب مصرف کنند. نمونه خون شرکت‌کنندگان چندین مرتبه در طی انجام تحقیق جمع‌آوری شد. نتایج نشان داد در گروهی که ماست مصرف کرده بودند میزان نشانگرهای التهابی، از جمله TNF- آلفا، به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
به اعتقاد محققان باید در مطالعات آینده این امر مشخص شود که کدام ترکیبات در ماست در ایجاد این اثرات مفید نقش دارند.
نکته عملی: مصرف روزانه ۲۴۰ سی‌سی ماست التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. بنابراین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند پسوریازیس، دیابت و آلزایمر را کاهش دهد.
منبع:

Ruisong Pei et al. Journal of Nutrition and the British Journal of Nutrition 2017.

Loading