مادران قادرند خطر ابتلا به چاقی را در کودکان خود کاهش دهند

مادران قادرند خطر ابتلا به چاقی را در کودکان خود کاهش دهند

افزایش شیوع چاقی در میان کودکان و نوجوانان خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی – عروقی و سایر مشکلات متابولیکی را در سال‌های بعدی زندگی افزایش می‌دهد. ژنتیک یکی از عوامل موثر در ابتلا به اضافه وزن است. اما تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی بیش از ژنتیک در افزایش شیوع چاقی نقش دارد.
محققان مطالعه‌ای را به منظور بررسی ارتباط بین سبک زندگی مادر با خطر بروز چاقی در کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۸ ساله طراحی کردند. تعداد کودکان شرکت کنندگان ۲۴۲۸۹ نفر بود. در طول ۵ سال پیگیری ۳/۵ درصد کودکان به اضافه وزن مبتلا شدند.
با توجه به یافته‌های به دست آمده از این پژوهش رعایت سبک زندگی سالم هم توسط مادر و هم توسط کودک بیشترین تاثیر را در کاهش خطر ابتلا به چاقی داشت. اضافه وزن و بی‌تحرکی مادر و استعمال سیگار توسط وی با چاقی کودکان و نوجوانان مرتبط بود. اگر مادر وزن مناسبی داشت (نمایه توده بدنی یا BMI= 18/5 تا ۲۴/۹) احتمال ابتلای کودک به اضافه وزن ۵۶ درصد کمتر بود. اگر مادر سیگار نمی‌کشید احتمال ابتلای کودک به اضافه وزن ۳۱ درصد کمتر بود. عدم مصرف الکل توسط مادر نیز با کاهش خطر ابتلا به اضافه وزن مرتبط بود.
رژیم غذایی مادر ارتباطی با چاقی فرزند وی نداشت. علت این امر احتمالاً این است که عوامل دیگری نیز بر تغذیه کودک اثر دارند. به عنوان مثال، غذایی که کودک در مدرسه می‌خورد و خوراکی‌هایی که در اطراف مدرسه و یا خانه به فروش رسیده و کودک به‌ آن‌ها دسترسی دارد.
نکته عملی: اگر مادر به طور منظم ورزش کند، وزن مناسب داشته باشد و از استعمال سیگار و مصرف الکل اجتناب نماید، خطر اضافه وزن در فرزند وی کاهش می‌یابد. اگر مادر و فرزند، هر دو، از این عادات صحیح پیروی کنند کاهش خطر ابتلا به چاقی مشهودتر خواهد بود.
منبع:

Klodian Dhana et al. BMJ 2018.

Loading