برخلاف تصورات عمومی، لاغر بودن همیشه دلیلی برای سلامت فرد نیست و چربی ناپیدای اطراف اعضای داخلی و حیاتی بدن می تواند به اندازه چربی آشکار زیرپوستی خطرناک باشد. اخیراً محققین بعد از کشف یک ژن که هم مسئول لاغری و هم مرتبط با افزایش خطر بیماری های متابولیک است، بیان کردند که لاغری و باریک اندام بودن همیشه دلیلی برای خطر کمتر بیماری های قلبی و دیابت نیست.

محققین مرکز تحقیقات پزشکی بریتانیا، ژنی را موسوم به ژن لاغری کشف کردند که با کاهش چربی بدن و هم چنین با افزایش خطر بروز دیابت و امراض قلبی ارتباط دارد، در حالی که همگان می دانیم  بیماریهایی از قبیل دیابت و بیاریهای قلبی و عروقی به طور نرمال از اضافه وزن ناشی می شوند. در این مطالعه که در ژورنال NatureGeneticsمنتشر شده است، محققین برای یافتن ژن های تعیین کننده درصد چربی بدن، به بررسی کد ژنتیکی بیش از ۷۵۰۰۰ نفر پرداختند.

طی این بررسی آنها دریافتند که ژن IRS1که باعث لاغری می شود در عین حال می تواند منجر به افزایش غیرطبیعی و ناسالم کلسترول و قند خون شود که هر دو نشانه های بیماری های متابولیکی هستند.نتایج نشان داد این ژن تنها با کاهش چربی زیرجلدی مرتبط است ودر واقع، بدن افراد دارای این ژن، کمتر چربی را به صورت زیرجلدی ذخیره کرده و چربی بیشتر در بخش های دیگر بدن که خطرات مضری نیز برای عملکرد ارگان ها دارد ذخیره می شود.

نکته عملی: درست است که افراد لاغرتر نسبت به افراد دارای اضافه وزن و چاق سالم ترند، با این حال نتایج این مطالعه نشان داد که افراد لاغر نیز در معرض خطر بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ می باشند و نباید از رعایت نکات مرتبط با سلامت غافل شوند. سبک زندگی سالم مثل عادات غذایی صحیح و فعالیت بدنی روزانه برای تمام افراد در هر سنی و با هر شرایطی ضروری است.

منبع: Nature Genetics (2011) 

 

Loading