سرطان پروستات متداول ترین شکل سرطان  و دومین علت مرگ ناشی از سرطان، در میان مردان به شمار می آید. تقریبا از هر ۶ نفر، یک نفر به این بیماری مبتلا می شود.به نظر می رسد علل ژنتیکی، رژیم غذایی و نژاد در بروز آن دخالت داشته باشند، مطالعات نشان داده اند که استفاده از رژیمهای غذایی خاصی ممکن است شانس ابتلا به این سرطان را کاهش دهد، اخیرا در یک مطالعه محققین به این نتیجه رسیده اند که  قهوه می‌تواند خطر سرطان پروستات، بویژه نوع مهاجم و پیش رونده آن را کاهش دهد.

این مطالعه که در دانشکده بهداشت عمومی  هاروارد انجام شده است، به بررسی ارتباط بین مصرف قهوه و خطر بروز سرطان پروستات پرداخته است، نتایج این تحقیق در JNCIمنتشر شده است. حدود ۵۰ هزار مرد در ایالات متحده در این بررسی شرکت داشتند .در این مطالعه آینده نگر از داوطلبان خواسته شده بود که هر چهار سال یک بار، مصرف میانگین  قهوه‌ی خود را در روز یادداشت و گزارش کنند که بنا به ذائقه‌ی شخصی خود قهوه معمولی یا بدون کافئین استفاده می کردند، در این دوره‌ی بیست ساله، ۵۰۳۵ نفر به سرطان پروستات مبتلا شدند که ۶۴۲ مورد از آن‌ها از نوع سرطان پروستات کشنده بود.

میانگین دریافت قهوه در میان شرکت کنندگان ۹/۱ فنجان در روز بود.خطر بروز سرطان پروستات در مردانی که ۶ فنجان یا بیشتر قهوه  در طول روز مصرف می کردند، ۲۰% نسبت به سایرین کمتر بود و این ارتباط به ویژه در مورد سرطان پروستات تهاجمی قوی تر دیده شد (۶۰% کاهش خطر ابتلا). سرطان پروستات تهاجمی نوعی از سرطان است که معمولا با متاستاز و مرگ همراه است،  حتی مصرف یک تا سه فنجان قهوه در روز با کاهش ۳۰% خطر بروز سرطان پروستات کشنده همراه بود. این اثر در هر دو گروه مصرف کننده قهوه معمولی و قهوه بدون کافئینه یکسان بود.

نکته عملی:قهوه به دلیل داشتن اجزاء فعالی مثل کافئین و اسید فنولیک که فعالیت آنتی اکسیدانی بالایی دارند، دارای اثرات مثبت فراوان بر روند بسیاری بیماری ها مثل پارکینسون، دیابت نوع ۲، بیماری های کیسه صفرا، و سرطان کبد یا سیروز و اخیرا سرطان پروستات می باشد، اما از آنجاکه مصرف کافئین زیاد از نظر سلامتی می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، توصیه نمی شود که افراد به مصرف بیش از حد قهوه عادت کنند.

منبع:

 JNCI J Natl Cancer Inst (2011) 103 (11): 876-884

 

Loading