چاقی یکی از علل مهم در ایجاد سرطان ها می باشد، مطالعات نشان داده اند که شیوع برخی از سرطانها در افراد چاق بیشتر است و سرطانی مانند سرطان اندو متریال ( دیواره رحم) تقریبا منحصر به افراد چاق می باشد. تا به حال اثرات مثبت مصرف قهوه در بسیاری سرطان های مرتبط با چاقی ثابت شده است. بعلت اثر قهوه در کاهش سطوح استروژن و انسولین، دو هورمونی که در ایجاد سرطان اندومتریال دخیل هستند، به نظر می رسد مصرف قهوه با کاهش خطر این سرطان نیز در ارتباط باشد.

به منظور اثبات این فرضیه مطالعه ای در آمریکا انجام شده است که نتایج آن در ژورنال Cancer Epidemiology Biomarkers & Preventionمنتشر گردیده است.در این مطالعه آینده نگر Nurses’Health  بیش از ۶۷ هزار زن ۳۴ تا ۵۹ ساله شرکت داشتند. برای بررسی اثرات طولانی مدت مصرف قهوه  بوسیله تمام پرسشنامه های موجود میانگین دریافت قهوه در این افراد ارزیابی شد. در طول ۲۶ سال پیگیری در این مطالعه ۶۷۲ مورد از این سرطان ثبت شد.

نتایج این مطالعه نشان داد مصرف طولانی مدت قهوه با کاهش خطر سرطان اندومتر رحم در ارتباط است. نوشیدن بیش از ۴ فنجان قهوه در روز با ۲۵% کاهش خطر سرطان اندومتریال همراه بود. همین ارتباط در مورد قهوه دکافئینه نیز مشاهده شد، بطوریکه نوشیدن بیش از ۲ فنجان قهوه با ۲۲% کاهش خطر این سرطان همراه بود. ارتباطی بین مصرف چای و خطر این سرطان در این مطالعه مشاهده نشد.

با وجود نتایج این مطالعه مصرف قهوه می تواند بعنوان  یک استراتژی افزوده برای کاهش خطر سرطان اندومتر رحم در نظر گرفته شود و توجه کنید که افزودن جانشین های قندی و خامه به قهوه می تواند اثرات سودمند بالقوه آن را خنثی کند.

نکته عملی:قهوه سرشار از آنتی اکسیدان ها است و این آنتی اکسیدان ها سلاحی موثر در برابر بسیاری سرطان ها هستند، برای بهره مندی از این اثرات سودمند باید تعادل را در مصرف آن رعایت کرد.

منبع:

Cancer Epidemiol Biomarkers Prev; 20(12); 1–9

Loading