قهوه میل به غذاهای شیرین را افزایش می دهد

محققان دریافتند کافئین (محرک اصلی در قهوه) ممکن است میل ما را برای غذاها و نوشیدنی های شیرین افزایش دهد. همچنین، بدین نتیجه رسیدند که سهولت عمل نوشیدن قهوه ممکن است این هشدار را جدی‌تر نماید.
مصرف به اندازه قهوه مزایای بالقوه‌ای برای سلامتی دارد. به عنوان مثال، مصرف روزانه قهوه با کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد مرتبط است و این نوشیدنی به افزایش طول عمر نیز کمک می‌کند. با این‌حال، باید نسبت به چیزی که در کنار قهوه می‌خوریم هوشیار باشیم، زیرا این نوشیدنی ممکن است تمایل ما را به غذاهای شیرین زیاد کند.
دانشمندان خاطر نشان کردند که کافئین گیرنده‌های آدنوزین را در مغز بلوکه می‌کند، که منجر به افزایش هوشیاری می‌گردد. در عین حال، مسدود شدن این گیرنده‌ها باعث کاهش توانایی فرد برای درک مزه نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین می‌شود. در نتیجه، ممکن است میل به چنین محصولاتی افزایش یابد.
خوردن قهوه حس چشایی شما را تغییر می‌دهد. بنابراین اگر غذا را بلافاصله بعد از نوشیدنی‌های حاوی کافئین میل کنید، احتمالاً مزه متفاوتی را تجربه می‌نمایید.
محققان دریافتند نوشیدن قهوه حتی اگر کافئین نداشته باشد، معمولاً منجر به افزایش سطح هوشیاری می‌شود. چیزی که مهم به نظر می‌رسد اقدام و فعل نوشیدن قهوه است. فکر کردن به اینکه شما کاری انجام داده‌اید تا بیشتر بیدار بمانید، به خودی خود شما را طولانی تر بیدار و هوشیار نگه می‌دارد.
نکته عملی: ازآنجایی که نوشیدن قهوه میل به شیرینی را افزایش می‌دهد، باید مراقب مواد غذایی که درکنار آن یا پس از آن مصرف می‌نماییم، باشیم.

منبع:

Ezen Choo et al. “Caffeine May Reduce Perceived Sweet Taste in Humans, Supporting Evidence That Adenosine Receptors Modulate Taste”. Journal of Food Science, 2017

Loading