قندهای رژیمی و حل نشدن مشکل چاقی‌

زمانی که استفاده از قندهای رژیمی به‌عنوان جایگزین قند معمولی در انواع نوشابه‌ها و نیز مواد غذایی وارد عرصه صنایع غذایی گردید، این تصور ایجاد شد که می‌توان از طعم شیرین غذاها لذت برد بدون آن که به چاقی یا بیماری‌های متابولیک وابسته مبتلا گردید!!

بر اساس نتایج مطالعات اخیر، اکثر افرادی که از نوشابه‌ها و مواد غذایی رژیمی که حاوی شیرین‌کننده‌های کم انرژی هستند استفاده می‌کنند، بعد از اندک زمانی اضافه وزن پیدا کرده و سلامتی خود را به خطر می‌اندازند. این مطالعات مفید بودن شیرین‌کننده‌های کم کالری را زیر سوال می‌برد.

مطالعات انجام گرفته نشان داد بالغین سالمی که بیش از یک نوشابه رژیمی در روز استفاده می‌کنند خطر بروز مشکلات مربوط به چاقی و ناهنجاریهای متابولیک در این افراد ۴۰ – 30 درصد افزایش می‌یابد. مطالعات قبلی ارتباط مستقیم میان مزه غذاها و مصرف کالری را نشان داده، به این معنا که مصرف غذا در صورت لذیذ بودن افزایش می‌ یابد. لذا در افرادی که رژیم غذایی با مواد شیرین فراوان داشته‌اند، جایگزین نمودن شیرین‌کننده‌های کم کالری به جای شکر به دلیل طعم شیرین‌شان (که از طعم شکر معمولی نیز بیشتر می‌باشد) می‌تواند باعث افزایش اشتها و چاقی حتی به مراتب سریعتر گردد.

امروزه ۵۹ درصد از آمریکایی‌ها از نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌کنند، در کشور ما نیز متاسفانه  طی سال‌های اخیر مصرف این نوشابه‌ها به دلیل طعم خوب و نیز به گمان اثر پیش‌گیرنده در برابر چاقی شیوع روز افزونی یافته است.

چرا شیرین‌کننده‌ها شما را چاق می‌کند؟

مطالعه بزرگی که روی ۸۰۰۰۰ زن آمریکایی صورت گرفت نشان داد افرادی که به طور مرتب از شیرین‌کننده کم کالری استفاده می‌کنند اضافه وزن بیشتری نسبت به افرادی دارند که از این مواد استفاده نمی‌کنند. نکته مهم و جالب این بود که هرچه فردی بیشتر از این افزودنی‌ها استفاده می‌کند اشتهای بیشتری به خوردن مواد غذایی شیرین پیدا می‌کند. بر همین اساس نشان داده شده است افرادی که از این نوع شیرین‌کننده‌‌ها مصرف می‌نمایند تا ۳ برابر کالری بیشتری نسبت به دیگر افرادی که شیرین‌کننده معمولی استفاده می‌کنند، دریافت می‌کنند. با توجه به شواهد فوق‌الذکر شاید شکر نسبت به این شیرین‌کننده‌ها کمتر چاق کننده باشد. بیماران چاق مکررا به خوردن نوشابه‌های رژیمی توصیه می‌شوند. ولی باید اذعان نمود که با مصرف بالای قند‌های رژیمی، اشتهای افراد چاق بویژه نسبت به مواد غذایی شیرین افزایش پیدا کرده و در نهایت مشکل چاقی در آنان شدیدتر می‌گردد.

نکته: مصرف بی‌رویه نوشابه‌های رژیمی و کلا مواد غذایی حاوی قند‌های رژیمی با تصور آن که دارای انرژی کمی هستند، اثرات مضری را بر کنترل وزن و نیز قند خون شما خواهد داشت. لذا اگر شما از افرادی هستید که ذائقه‌تان به سوی مواد پر شکر است، برای کنترل وزن راهی جز تغییر شیوه غذایی و روی آوردن به غذاهای کم شکر ندارید.

Loading