قبل از بارداری اضافه وزن و چاقی خود را درمان کنید.

قبل از بارداری اضافه وزن و چاقی خود را درمان کنید

وزن مادر قبل از باردار شدن و همچنین میزان افزایش وزن وی در این دوران بسیار مهم است. اگر زنان در زمانی که وزن آن‌ها بالاتر از حد طبیعی است باردار شوند این امر هم مادر و هم جنین را در معرض خطر قرار می‌دهد. وزن بالای مادر در دوران بارداری با وزن بالای نوزاد در زمان تولد و درنتیجه بروز چاقی در دوران کودکی مرتبط است.
به تازگی مطالعه‌ای با شرکت بیش از ۵۰۰ زن مبتلا به اضافه وزن یا چاقی در استرالیا انجام شده است. هدف از انجام این پژوهش کاهش خطراتی بود که زنان مبتلا به وزن بالا را تهدید می‌کنند. در این مطالعه زنان باردار مبتلا به اضافه وزن یا چاقی شرکت کردند. نیمی از این زنان دارویی به نام متفورمین دریافت می‌کردند که برای درمان دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. به تمامی این زنان توصیه‌هایی مبنی بر بهبود رژیم غذایی و سبک زندگی ارائه شد. نتایج این مطالعه در مجله The Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر شده است.
نتایج این تحقیق نشان داد اقدامات فوق میزان افزایش وزن هفتگی در دوران بارداری را کاهش می‌دهد. اما خطر تولد نوزاد با وزن بالاتر از ۴ کیلوگرم را کاهش نمی‌دهد. همچنین سبب کاهش خطر پرفشارخون در این دوران و کاهش نیاز به سزارین نمی‌شود. این یافته‌ها نشان می‌دهد در زنان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی باید قبل از باردار شدن انجام شود.
نکته عملی: قبل از باردار شدن بهترین زمانی است که می‌توان خطراتی که اضافه وزن و چاقی برای مادران و جنین آن‌ها دارد را کاهش داد. زنان با وزن بالا باید قبل از آن که اقدام به بارداری کنند نسبت به کاهش وزن خود اقدام کنند. تغییر سبک زندگی، تغذیه مناسب و فعالیت بدنی می‌توانند در دستیابی به این هدف موثر باشند.
منبع:

Jodie M Dodd et al. The Lancet Diabetes & Endocrinology 2018.

Loading