فواید ورزش در دوران بارداری برای مادر و فرزند

محققان تردیدهای پیرامون ورزش در طول بارداری را از بین بردند. ورزش در دوران بارداری نه تنها به زنانی که از قبل فعال بوده‌اند توصیه می‌شود، بلکه بارداری زمان خوبی برای سایر افراد جهت اتخاذ سبک زندگی سالم نیز می‌باشد.
افزایش وزن بیش از حد، پره‌اکلامپسی، دیابت بارداری، سزارین، کمر درد و بی‌اختیاری ادرار برخی از خطراتی هستند که در پی داشتن سبک زندگی ناسالم به وجود می‌آیند.
درصد زنانی که طی بارداری ورزش می‌کنند کم است. زیرا نسبت به ورزشی که باید انجام دهند و یا فعالیتی که از آن اجتناب کنند، آگاهی ندارند. با این حال، شواهد علمی قوی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش متوسط در دوران بارداری برای مادر و نوزاد مفید است.
از جمله مزایای تایید شده عبارتند از: پیشگیری از افزایش وزن بیش از حد (عامل کلیدی در انتقال بین نسلی چاقی) و خطر کمتر ماکروزومی جنین (نوزادانی که بیش از ۴کیلوگرم وزن دارند) و نیز پیشگیری از پره‌اکلامپسی، دیابت بارداری، سزارین، کمر درد، درد لگن و بی‌اختیاری ادرار. از طرف دیگر، خطر تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد نیز وجود ندارد؛ البته با توجه به اینکه مادر هیچ‌گونه محدودیتی برای ورزش درمانی نداشته باشد.
به گفته محققان ورزش‌هایی مانند یوگا و پیلاتس نه تنها از نظر جسمی مفید است، بلکه به بهبود سلامت روان و کاهش درد نیز کمک می‌نماید.
از ورزش‌های شدید که منجر به افزایش ضربان قلب، هیپوترمی، کم آبی یا کاهش جریان خون به رحم می‌شود، باید اجتناب کرد. همچنین تمرینات طولانی مدت، جهشی، فعالیت‌های ضربه ای یا دراز کشیدن بر روی پشت باید منع شود.
نکته عملی: تمرین هوازی و قدرتی بیش از سه یا چهار روز در هفته و هر بار بین ۴۵ تا ۶۵ دقیقه توصیه کارشناسان می‌باشد. شدت آن باید همیشه متوسط بوده و از هفته‌های ۹ تا ۱۲بارداری شروع و تا هفته ۳۹-۳۸ ادامه یابد.

منبع:

María Perales et al. JAMA 2017; Volume 317: Page 1113-1114

Loading