فلوراید زیاد در دوران بارداری ممکن است منجر به کاهش IQ نوزاد شود

نوشیدن آب و مسواک زدن دندان‌ها فعالیت‌های روزمره‌ای هستند که معمولاً بدون فکر انجام می‌دهیم. اما برای مادران باردار این اقدامات به ظاهر بی‌ضرر می‌تواند پیامدهای ناخواسته‌ای داشته باشد. در حقیقت کودکانی که در معرض سطوح بالای فلوراید در داخل رحم قرار می‌گیرند ممکن است هوش کمتری داشته باشند.
فلوراید یک ترکیب شیمیایی است که اغلب به آب شیرین و محصولات دندانپزشکی مانند خمیردندان و دهانشویه اضافه می‌شود، زیرا به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌نماید. نوشیدن آب حاوی فلوراید می‌تواند پوسیدگی دندان را در کودکان و بزرگسالان تا ۲۵ درصد کاهش دهد.
اما فلوراید می‌تواند مانند شمشیر دولبه عمل کند. محققان معتقدند قرار گرفتن در معرض سطوح بالای فلوراید قبل از زایمان می‌تواند هوش کودک را مختل نماید. بر اساس نتایج این مطالعه به نظر نمی‌رسد که میزان فلوراید در ادرار کودکان سنین ۶ تا ۱۲ سال بر روی هوش آن‌ها تاثیر بگذارد. در حالیکه زنان دارای سطوح بالاتر فلوراید در ادرار خود در دوران بارداری به احتمال بیشتر کودکانی با هوش پایین‌تری داشتند.
تحقیقات نشان می‌دهد سیستم عصبی جنین ممکن است تحت تاثیر سطوح بالای فلوراید قرار گیرد. همچنین ممکن است حساسیت سیستم عصبی نسبت به فلوراید پیش از زایمان بیشتر از کودکان سنین مدرسه باشد.
نکته عملی: قرار گرفتن در معرض سطوح بالای فلوراید پیش از زایمان ممکن است بر تکامل عصبی جنین تاثیر بگذارد، به طوری که هوش کودک را کاهش می‌دهد.
منبع:

MortezaBashashet al. Environmental Health Perspectives 2017

Loading