فعالیت بدنی منظم خطر ابتلا به نارسایی قلبی را کاهش می‌دهد

پرفشاری خون، سابقه حمله قلبی یا بیماری قلبی و دیابت خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد. در این بیماری عضله قلب قادر نیست خون را به میزان کافی پمپ نماید. این امر سبب بروز خستگی مفرط، تنگی نفس و تورم پاها می‌شود. نارسایی قلبی با افزایش سن رخ داده و با گذشت زمان بدتر می‌شود. تعداد افراد مبتلا به این بیماری در حال افزایش است. زیرا طول عمر افراد و همچنین شانس زنده ماندن بعد از ابتلا به بیماری‌های قلبی و حمله قلبی افزایش یافته است. داروی موثری برای پیشگیری از نارسایی قلبی وجود ندارد. بنابراین لازم است راهکارهای موثری جهت پیشگیری شناسایی و تائید شوند. سبک زندگی سالم که شامل رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم است در پیشگیری از این بیماری نقش دارد.
در مطالعه‌ای ۱۱۳۵۱ نفر با میانگین سنی ۶۰ سال شرکت کردند. ای افراد به مدت ۱۹ سال پیگیری شدند. بر اساس میزان فعالیت بدنی شرکت‌کنندگان به ۲ گروه تقسیم شدند: ۱) کم: اگر افراد به طور معمول ورزش نمی‌کردند و ۲) متوسط: اگر طبق دستورالعمل انجمن قلب آمریکا در هفته حداقل ۷۵ دقیقه ورزش شدید و یا حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش متوسط انجام می‌دادند.
نتایج نشان داد در کسانی که در ابتدای مطالعه و ۶ سال پس از آن میزان ورزش مشابه دستورالعمل بود سلامت قلب در وضعیت مطلوب‌تری قرار داشته و خطر نارسایی قلبی ۳۱ درصد کمتر است. در کسانی که اصلاً ورزش نمی‌کردند افزایش میزان فعالیت بدنی به میزانی که در دستورالعمل گفته شده خطر را ۲۳ درصد کاهش می‌دهد. در افرادی که طی ۶ سال میزان فعالیت بدنی خود را افزایش داده بودند و از کم به متوسط رسانده بودند خطر نارسایی قلبی ۱۲ درصد کمتر بود. اما در کسانی که در این مدت ورزش را کنار گذاشته بودند این خطر ۱۸ درصد افزایش یافته بود.
نکته عملی: فعالیت بدنی منظم، به صورت حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش با شدت متوسط، خطر نارسایی قلبی را کاهش می‌دهد.
منبع:

Roberta Florido et al. Circulation 2018.

Loading