فعالیت بدنی، حتی برای شما که خیلی چاقید

هنگامی که سخن از افزایش فعالیت بدنی می‌شود، افراد خیلی چاق به فکر فرو می‌روند که چه فایده‌ای دارد و چرا باید خود را به زحمت بیندازند؟ آنها که وزنشان تا وزن ایده‌آل خیلی فاصله دارد و معلوم نیست که با ورزش به وزن مطلوب خود برسند، اما این زحمت بی‌ارزش نیست و واقعیت چیز دیگری است. ورزش حتی اگر به میزان توصیه شده برای تامین سلامتی یا میزان مورد نیاز برای کاهش وزن نباشد، حداقل می‌تواند باعث ارتقای کیفیت زندگی و احساس بهتر نسبت به خود شود.

دکتر بینکس و همکارانش در دانشکده پزشکی دوک مطالعه‌ای را روی ۱۲۰۰ فرد مبتلا به چاقی شدید انجام دادند که به طور متوسط هر کدام از آنان حدود ۵۰ کیلوگرم افزایش وزن داشتند. نتایج این مطالعه نشان داد افراد چاقی که حتی به میزان کمتر از یک ساعت در هفته فعالیت بدنی می‌کنند، کیفیت زندگی بهتر داشته و در انجام کارهای روزمره خود در نمی‌مانند.مطالعات قبلی به ارزش فعالیت بدنی و نیز میزان مورد نیاز روزانه برای کنترل وزن و نیز پایین آوردن آن تاکید می‌نماید، به طوری که در یک فرد سالم و بدون افزایش وزن برای کنترل وزن و نیز تامین سلامتی توصیه به داشتن روزانه حداقل نیم ساعت پیاده‌روی می‌باشد، اما برای آنان که به هر علتی دچار افزایش وزن هستند، دستورالعمل‌های جدید تاکید می‌نماید که این میزان کافی نیست بلکه باید برای کاهش وزن به طور متوسط یک ساعت در روز به مدت حداقل ۵ روز در هفته پیاده‌روی را تجربه کنید.

مطالعه اخیر نظرات قبلی را نفی نمی‌کند ولی به این نکته اشاره دارد که برای شروع اثرات مفید فعالیت بدنی بر سلامتی و حداقل کیفیت زندگی بهتر، لازم نیست حتما از ابتدا به این میزان ورزش کنید، بلکه حتما  به خاطر داشته باشید که ورزش را در هر وزنی که هستید در برنامه روزانه خود بگنجانید. این کاملا طبیعی است در شما که سال‌هاست هیچ تحرکی نداشته‌اید و این عدم تحرک به صورت یک عادت برای شما درآمده است، به طوری که دچار افزایش وزن شدید شده‌اید یا از اختلالات اسکلتی ناشی از چاقی رنج می‌برید، ایجاد تحرک بدنی و ورزش به مانند افراد با وزن طبیعی و در آن شدت میسر نخواهد بود. لذا این موضوع نباید احساس ناامیدی را برای شما به همراه داشته باشد.

نکته عملی: در صورتی که از همین امروز تصمیم به فعالیت بدنی بگیرید علاوه بر احساس بهتر نسبت به زندگی و عدم نیاز به دیگران برای انجام فعالیت‌های روزانه، با افزایش توان عضلانی مقاومت انسولین که مشکل رایج افراد چاق است بهبود یافته و در نهایت از ایجاد عوارض رایج چاقی مفرط مانند دیابت جلوگیری خواهد شد. جالب است بدانید  برای بهبود خیلی از عوارض چاقی‌های مفرط لازم نیست وزن شما به میزان مطلوب برسد و شما حتی با ۷ درصد کاهش وزن شاهد شروع این نتایج خواهید بود.

Loading