عفونت هلیکو باکتر پیلوری و ابتلا به دیابت

هلیکوباکتر پیلوری گونه‌ای از باکتری هلیکوباکتر بوده و شایع‌ترین موجود ذره‌بینی است که انسان‌ها را در بعد جهانی مبتلا به عفونت ساخته است و یکی از شایعترین عفونتهای مزمن در دنیا است. از آنجایی که این ارگانیسم تنها از طریق آب و غذا منتقل می‌شود که با مواد مدفوعی عفونی انسان آلوده شده باشند، عفونت با هلیکوباکتر پیلوری بیش از همه در مناطقی شایع‌ هستند که ازدحام جمعیت، بهداشت نامناسب و عدم رعایت کافی نظافت وجود داشته باشند. اعتقاد بر این است که ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری باعث افزایش دیابت می شود، اما داده های مرتبط با شیوع هلیکوباکتر پیلوری در دیابتی ها اندک و متناقض است و نتایج غیرمشابهی به دست آمده است. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر عفونت هلیکوباکترپیلوری در ابتلا به دیابت انجام گرفته است.
در این مطالعه محققان ۷۸۲ نفر را با سن بالاتر از ۶۰ سال که به دیابت مبتلا  نبودند از نظر آنتی بادیهای ویروس تب خال، واریسلا (varicella) ، سایتومگالوویروس  (cytomegalovirus)،هلیکوباکترپیلوری (pylori Helicobacter) و توکسوپلاسما ( Toxoplasma gondii) در طی سالهای ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ الی ۲۰۰۸ مورد بررسی قرار دادند. در این بررسی عوامل موثر در دیابت مانند سن، جنسیت، تحصیلات، بیماریهای قلبی، استعمال دخانیات و سطح کلسترول خون و .. متعادل گردید.
در نهایت با بررسی نتایج مشخص گردید افرادی که از نظر وجود آنتی بادی ویروس تب خال، واریسلا و سایتومگالوویروس و توکسوپلاسما مثبت بودند خطر ابتلا به دیابت در آنها افزایش نیافته است ولی در افرادی که از نظر عفونت به هلیکوباکتر پیلوری مثبت بودند ابتلا به دیابت ۷/۲ برابر بیشتر از افرادی بود که از نظر آنتی بادیها منفی بودند.
نکته عملی:  در این مطالعه برای اولین بار اثر عفونت هلیکوباکتر پیلوری در افزایش ابتلا به دیابت تائید گردید. بر اساس این تحقیق درمان به مقع آنتی بیوتیکی و نیز درمان اختلالات گوارشی هلیکو باکتر پیلوری می تواند در پیشگیری از دیابت موثر باشد.

منبع:

Diabetes Care March 2012 vol. 35 no. 3 520-525

Loading