شیردهی خطر ابتلای مادر به بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهد.

شیردهی خطر ابتلای مادر به بیماری کبد چرب را کاهش می‌دهد.

مدت زیادی است که در مورد شیردهی و فواید آن برای کودکان تحقیقات وسیعی انجام شده است. با این حال، شواهد جدید نشان می‌دهد که شیر دادن به یک کودک برای مادر نیز فواید قابل توجهی دارد. به طوریکه می‌تواند از ابتلای مادر در سنین میانسالی به کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) پیشگیری نماید.
در این مطالعه که در مجله Journal of Hepatology منتشر شده است محققان ۸۴۴ زن را مورد بررسی قرار دادند. این زنان هر ۲ تا ۵ سال و جمعاً به مدت ۳۰ سال مورد پیگیری قرار گرفتند. در انتهای مطالعه با استفاده از CT اسکن ابتلای آن‌ها به کبد چرب بررسی شد.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد زنانی که حداقل یک فرزند را بیش از ۶ ماه با شیر خود تغذیه کرده بودند در مقایسه با زنانی که کمتر از ۱ ماه شیردهی را ادامه داده بودند کمتر در معرض ابتلا به NAFLD قرار داشتند. همچنین در زنان مبتلا به کبد چرب در مقایسه با افراد سالم نمایه توده بدنی (BMI)، اندازه دور کمر و تری‌گلیسرید خون بالاتر بود. اما میزان کلسترول خوب (HDL) کمتر بود. با انجام مطالعات بیشتر باید مکانیسمی که طی آن شیردهی خطر ابتلا به NAFLD را کاهش می‌دهد مشخص شود.
NAFLD شایع‌ترین علت بیماری کبدی مزمن است. این بیماری معمولاً بدون علامت است. برخی عوامل محیطی و همچنین ابتلا به برخی مشکلات مانند چاقی و دیابت نوع ۲ احتمال ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهند. تخمین زده می‌شود که دها میلیون نفر در سراسر جهان به NAFLD مبتلا باشند. کاهش وزن و پیروی از رژیم غذایی سالم نقش اساسی در پیشگیری و درمان این بیماری دارد.
نکته عملی: اگر کودک بیش از ۶ ماه با شیر مادر تغذیه شود احتمال ابتلا به کبد چرب غیرالکلی در مادر کاهش می‌یابد.
منبع:

Veeral H. Ajmera et al. Journal of Hepatology 2018.

Loading