شیردهی خطر ابتلا به اندومتریوز را کاهش می دهد

اندومتریوز یک بیماری مزمن و غیرقابل درمان که دختران و زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که بافت داخلی رحم یا اندومتریوم در سایر نقاط بدن، به خصوص حفره لگن، یافت شود. درنتیجه اغلب زنان مبتلا به اندومتریوز دردهای لگنی مزمن و قاعدگی های دردناک را تجربه می‌کنند.
شواهد رو به رشد نشان می‌دهند شیردهی برای زنان سودمند بوده و به آن‌ها در کاهش وزن و کاهش خطر سرطان سینه، سرطان تخمدان و سایر بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.
شیردهی و اندومتریوز
شیردهی سبب طولانی شدن فقدان موقتی دوره‌های قاعدگی (آمنوره پس از زایمان) و نیز تغییر سطوح هورمون‌هایی مانند اکسی توسین، استروژن و هورمون آزادکننده گنادوتروپین می‌شود. این تغییرات در بروز اندومتریوز نقش دارند. بنابراین اخیراً به منظور بررسی اثر شیردهی بر بروز اندومتریوز ۷۲۳۹۴ زن که حداقل یک زایمان داشتند بررسی شدند.
نتایج نشان داد هر ۳ ماه شیردهی در هر بارداری خطر ابتلا به اندومتریوز را ۸ درصد کاهش می‌دهد. این میزان کاهش برای کسانی که در این مدت به طور انحصاری کودک خود را با شیر خود تغذیه می‌کردند ۱۴ درصد بود.
در زنانی با حداقل ۳۶ ماه سابقه شیردهی در طول دوره باروری خود نسبت به زنانی که هرگز فرزندانشان را با شیر خود تغذیه نکرده بودند خطر ابتلا به اندومتریوز ۴۰ درصد کمتر بود.
در زنانی که به مدت حداقل ۱۸ ماه در طول دوره باروری خود به طور انحصاری فرزندانشان را با شیر خود تغذیه کرده بودند خطر ابتلا به اندومتریوز ۳۰ درصد کمتر بود.
نکته عملی: بیماری اندومتریوز ماهیت مزمن داشته و دارای عوامل خطر قابل تغییر محدودی است. بنابراین می‌توان گفت شیردهی یک رفتار قابل تغییر است که می تواند خطر اندومتریوز را کاهش دهد.

منبع:

Leslie V Farland et al. “History of breast feeding and risk of incident endometriosis: prospective cohort study”. BMJ, 2017

Loading