سالمندان نباید از مصرف غذاهای حاوی پروتئین غافل شوند

سالمندان نباید از مصرف غذاهای حاوی پروتئین غافل شوند.

برای آن که سالمندان زندگی موفق و مستقلی داشته باشند باید قادر باشند مراقبت‌های روزانه را از خود به عمل آورده و فعالیت‌های روزمره را نیز انجام دهند. منظور از این موارد توانایی غذا خوردن، حمام کردن، رفتن به دستشویی، مدیریت امور مالی خود و توانایی تحرک برای خرید کردن و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی است. اگر یک فرد سالمند در انجام این موارد با مشکل روبرو شود این امر سبب می‌شود کیفیت زندگی و استقلال فرد کاهش یابد.
در افراد ۸۵ سال به بالا خطر آن که توانایی خود را در انجام فعالیت‌های روزمره از دست دهند، بالاتر است. به همین علت محققان در تلاش برای یافتن راهکارهایی هستند که می‌تواند به این افراد کمک کند برای مدت طولانی‌تری مستقل زندگی کنند. اخیراً گروهی از محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا مصرف پروتئین می‌تواند به حفظ استقلال سالمندان کمک کند یا خیر؟
پروتئین سرعت کاهش توده عضلانی را در بدن کاهش می‌دهد. وجود مقادیر مناسب توده عضلانی می‌تواند توانایی فرد را در انجام فعالیت‌های روزمره حفظ کرده و از بروز ناتوانی پیشگیری نماید. سالمندان به دلایل مختلف از جمله بیماری و یا ایجاد تغییر در دهان و دندان‌ها ممکن است در مقایسه با افراد جوان‌تر پروتئین کمتری دریافت کنند.
در این مطالعه که در انگلستان انجام شد افرادی شرکت کردند که حداقل ۸۵ سال سن داشتند. اطلاعات مربوط به مواد غذایی مصرفی شرکت کنندگان و همچنین وزن، قد و وضعیت سلامتی آن‌ها جمع‌آوری شد. نتایج نشان داد حدود یک چهارم شرکت کنندگان کمتر از میزان توصیه شده پروتئین دریافت می‌کردند. در افرادی که در شروع مطالعه پروتئین بیشتری مصرف می‌کردند احتمال بروز ناتوانی کمتر بود.
نکته عملی: دریافت کافی پروتئین توسط سالمندان احتمال بروز ناتوانی را در آن‌ها کاهش می‌دهد. در نتیجه می‌توانند برای مدت طولانی‌تری فعالیت‌های روزمره خود را به تنهایی انجام دهند. پروتئین در انواع گوشت لخم، لبنیات کم چرب و حبوبات یافت می‌شود.
منبع:

Nuno Mendonça et al. Journal of the American Geriatrics Society 2018.

Loading