رژیمهای غذایی چندروزه ، از ادعا تا واقعیت!

شیوع بی رویه چاقی باعث شده است که روز به روز به افرادی که به دنبال راه حلی برای این معضل خود می گردند افزوده گردد.

 شما هر روز تبلیغات فراوانی را می بینید که ادعا می کنند "کاهش وزن چند روزه بدون بازگشت!!" واقعیت آن است که کاهش وزن کار بسیار سختی نیست ولی مهم  این است که این کاهش وزن باعث ارتقاء سلامتی شما شود نه این که عوارض گاه غیر قابل جبران را برای شما باعث گردد.

رژیم های فراوان "مد روز" زودگذری وجود دارند که می توانند وزن شما را کم نمایند ولی بلافاصله پس از قطع رژیم ، شما احساس گرسنگی فراوان و آزار دهنده ای خواهید داشت که منجر به پر خوری و بازگشت سریع تر وزن شما خواهدشد . این یعنی همان ناامیدی که شاید شما نیز به عنوان یک رژیم گیر حرفه ای با آن برخورد کرده باشید.

فراوان اند بیماران چاقی که به کلینیک های رژیم درمانی مراجعه می کنند و می گویند: می دانیم که باید وزن کم کنیم، همه راهها را رفته ایم ولی روز به روزناامیدتر شده ایم.
 و گاه با تاثر فراوان می گویند: چه فایده که وزن کم کنیم ،وقتی در فاصله کمی وزنمان بر گشته و چه بسا وزن بالاتری نیز پیدا می کنیم!

واقعیت این است که شما نمی توانید صورت مساله را پاک نمایید. شما با مشکلی بنام چاقی روبه رو هستید که یک روزه برای شما ایجاد نشده که بخواهید به طور معجزه آسا حل گردد.

 انتخاب این روش های غیر منطقی جز ناامیدی چیزی را برای شما به ارمغان نخواهد آورد. باید بدانید با ناامیدی و عدم برنامه ریزی، وزن شما سیر پلکانی خود را طی خواهد کرد و روزی خواهد رسید که افزایش وزن شما عوارض فراوان جسمی و روانی را برایتان باقی خواهد گذاشت که دیگر برای درمان قطعی خیلی دیر خواهد بود.

پس چه باید کرد؟

بهترین راه برای کاهش وزن پایدار و بدون عارضه کاهش وزن آهسته خواهد بود که با تغییر شیوه زندگی چه از نظر تغذیه و چه افزایش فعالیت بدنی میسر خواهد بود.
 آنچه در رژیم های تبلیغاتی به بازگشت سریع وزن کمک می نماید آن است که شما همیشه با رعایت این رژیم ها خود را آماده تغییر شیوه زندگی برای همیشه نکرده اید و از طرف دیگر ادامه این رژیم ها برای همیشه میسر نیست و لذا از ابتدای رژیم نیز شما روزشماری می کنید که چه زمانی رژیم تمام شده و شما به زندگی معمول خود برمی گردید ؟ همین لحظه ،یعنی پایان رژیم و شروع بازگشت سریع وزن.

برای کاهش چربی موجود در بدن هر ۵۰۰ گرم چربی معادل ۳۵۰۰ کالری خواهد بود لذا شما با فعالیت بدنی و نیز اصلاح نسبی تغذیه خواهید توانست هر هفته ۵۰۰-۱۰۰۰ گرم از چربی خود را بسوزانید، حتی بدون رژیمهای سخت غذایی.

جالب است بدانید مطالعات نشان داده است که ۹۰% افرادچاقی که رژیم می گیرند در مدت ۳ سال به وزن اولیه خود برمی گردند ولی هر چه این رژیم ها غیر منطقی تر و سریع تر وزن شما را بکاهند سریع تر بر خواهند گشت.

 لذا گول تبلیغات دروغین که کاهش وزن چند روزه و بدون بازگشت رابه شما مژده می دهند نخورید!! چرا که این رژیم ها علاوه بربازگشت سریع وزن با عوارضی از قبیل ریزش مو و افتادگی پوست ، بی حالی مفرط، کم خونی و اختلالاتی از قبیل افسردگی همراه خواهند بود.

از طرف دیگر هر چه کاهش وزن شما در یک رژیم سریع تر باشد بجای بافت چربی از بافت عضلانی شما کاسته خواهد شد و پس از قطع رژیم آنچه جایگزین بافت عضلانی می گردد چیزی جز چربی نخواهد بود.

آن موقع است که شما به مشکلی بر خواهید خورد که خیلی از رژیم گیرندگان حرفه ای به آن اشاره می کنند . آنان می گویند که اوایل وقتی رژیم می گرفتند خیلی سریع وزن کم می کردند ولی اخیرا با رژیمهای خیلی سخت تر وزنشان کم نشده و به عبارتی مقاوم شده است!! این موضوع در اثر افزایش بافت چربی انباشته به جای بافت عضلانی کاملا طبیعی به نظر می آید.

لذا در رژیمهای غذایی نوین آن چه بیش از محاسبه کالری مد نظر است تغییرات شیوه زندگی و نیز تغییر دائمی رفتاری و یا به عبارتی رفتار درمانی می باشد.

تغییرات رفتارها و شیوه های نادرست زندگی نیز با یک رژیم چند روزه میسر نخواهد بود. به همین دلیل در شیوه های نوین درمانی توصیه به دوره های درمانی است نه یک رژیم سخت زودگذر. بر همین اساس توصیه می گردد که کاهش وزن نیم تا یک کیلوگرم را مدنظر قرار دهید و سعی نمایید در طی یک دوره زمانی :

          *به نقاط نادرست شیوه زندگی و راههای تغییر آن پی ببرید.
          * باورها و اعتقادات نادرست خود را اصلاح نمایید.
          * این آگاهی ها  در شما منجر به تغییر رفتار و شیوه زندگی می گردد.

هر چقدر شما در مورد آخر موفقتر باشید ، کاهش وزن تان دائمی تر و به عبارتی غیر قابل بازگشت ترخواهد بود.

Loading