رژیم کاهش وزن در دوران شیردهی آری یا نه؟

اکثر خانمها که دچار افزایش وزن و چاقی درسنین میانسالی هستند و به کلینیکهای کنترل وزن مراجعه مینمایند، شروع چاقی خود را پس از افزایش وزن ناشی ازحاملگی خود ذکر مینمایند. فراوان هستند مادرانی که حاملگی خود را با وزن طبیعی شروع نمودند و در انتهای دوران حاملگی با افزایش وزنی بیش از ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم مواجه میشوند. مشکل وقتی حادتر میگردد که این افزایش وزن پس ازتولد نوزاد نه تنها کاهش نیافته بلکه بعضی ازمادران پس از زایمان حتی چاق‌تر میشوند.

خیلی از مادران جوان سرگردانند که چه رژیم غذایی را باید در دوران شیردهی رعایت نمایند،که علاوه برداشتن فرزندی سالم از افزایش وزن بی رویه خود نجات یابند. سوال خیلی از آنان آنست که آیا میتوانند رژیمی برای کاهش وزن در دوران شیردهی داشته باشند؟

در دوران شیردهی جهت کاهش وزن داشتن یک برنامه غذایی اصولی زیر نظر متخصص تغذیه توصیه می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع برای مادران شیرده سعی شده در رژیم دکتر فرشچی که برای دوران شیردهی تنظیم می‌شود تمامی نیازهای این دوران خاص را تامین نماید.
به منظور رفاه حال شما عزیزان روش‌های متنوعی جهت دریافت رژیم دکتر فرشچی برای شیردهی در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید بدین منظور از ماه دوم شیردهی از رژیم حضوری، رژیم اینترنتی و یا رژیم آنلاین (VIP) این مرکز که به صورت دوره‌های ۳- ۲/۵ ماهه برگزار می‌شود، استفاده کنید.

میخواهید رژیم شیردهی دریافت کنید؟!

واقعیت آنست که پس ازماه اول داشتن رژیمی برای کاهش وزن مضر نخواهد بود ولی باید در تامین ریزمغذی ها حتما مشاوره دقیقی داشته باشید و سیرکاهش وزن شما دراین زمان، بایستی آهسته تر انجام پذیرد. در رژیم دکتر فرشچی برای شیردهی سعی  شده است که ضمن کاهش وزن به ریزمغذی ها و سلامت مادران شیرده نیز توجه گردد. شیردادن مادر به نوزاد علاوه بر آثار فراوانی که در رشد نوزاد خواهد داشت، کمک قابل توجهی به بازگشت وزن طبیعی مادر خواهد نمود. خیلی از مادران که عدم ترشح شیر کافی را بهانه قطع شیردهی میدانند، کاملا در اشتباهند، چرا که در اکثریت موارد مشکل در عدم کفایت تولید و ترشح شیر نمی‌باشد بلکه این مربوط به عدم آشنایی از تکنیکهای صحیح شیردادن است. لذا به ویژه درمادران چاق که در مراحل اولیه، شاید مکیدن شیر برای نوزاد سخت باشد، نباید از شیردادن نا امید شده و برای آموختن تکنیکهای صحیح شیردادن حتما با پزشک متخصص زنان و یا متخصص نوزادان مشورت نمایند. لذا توصیه اساسی آنست که از فرصت شیردادن نه تنها برای رشد کافی کودکتان، بلکه برای بازگشت به وزن طبیعی قبل از زایمان نهایت بهره را ببرید.

یکی از نکاتی که باعث نگرانی خیلی از مادران، بویژه آنان که تجربه حاملگی اول را دارند، آنست که اگر در دوران پس از زایمان شروع به رژیم غذایی نمایند قادر به دادن شیر کافی به نوزاد نشان نبوده و یا به عبارتی کودکشان وزن نخواهدگرفت. لذا با توصیه آشنایان و دوستان خود شروع به پرخوری نموده، بدین بهانه که نوزاد سالمی داشته باشند، درحالی که واقعیت آنست که شما حتی اگر دچار افزایش وزن بی رویه در دوران حاملگی نباشید به خوردن خیلی از مواد غذایی در دوران شیردهی، برای کافی بودن ترشح شیر نیاز نخواهید داشت.

از علل مهم چاقی در دوران شیردهی، یکی عدم تحرک و دیگری تصور غلط نیاز به انرژی فراوان برای تامین رشد نوزاد است.

نکات مهمی که در رژیم دکتر فرشچی برای شیردهی ذکر میشود:

۱.  ازچاقی وافزایش وزن بی رویه ناشی ازحاملگی خود نهراسید. هیچوقت، حتی پس ازافزایش وزن زیاد که در دوران حاملگی بدلیل روشن صحیح تغذیه برای شما ایجادشده است،ب رای جلوگیری ازعوارض جانبی چاقی و بیماریهای متابولیک دیر نخواهد بود. علاوه بر این توصیه اکید متخصصان آنست که قبل از آنکه  قصد بارداری مجدد داشته باشید حتما وزن خود را به حد مطلوب بازگردانید.

۲.شما میتوانید پس از ماه اول شیرده ای تلاش برای بازگشت به وزن طبیعی خود را شروع نمایید. البته نیازهای تغذیه ای شما در این دوران با با زمانهای دیگر متفاوت است. ازطرف دیگر سرعت کاهش وزن شما با حالات معمولی، قطعا متفاوت خواهدبود. لذا تنظیم انرژی و ریزمغذیهای لازم و نیز رژیم غذایی مطلوب در دوران شیردهی بایستی توسط متخصص تغذیه تنظیم گردد.

۳.اگر چه نیاز مادر شیرده به انرژی بیش از فرد مشابه بدون شیردهی است، ولی میزان این افزایش نباید بیش از حد باشد. تا یک ماهگی کودکتان، میزان نیاز افزوده شما به کالری ۴۵۰ کیلوکالری در هر روز است. در دوماهگی ۵۳۰ کیلوکالری، درسه ۳ ماهگی ۵۷۰ کیلو ۶ماهگی، زمانی که غذای کمکی را برای کودکتان راشروع میکنید این میزان به ۴۸۰ کیلوکالری و سپس در بالاتر از ۶ ماهگی به فقط ۲۴۰ کیلوکالری مازاد در روز میرسد.

۴. عامل مهم دیگر برای بازگشت به وزن و سایز قبل از بارداری، داشتن ورزش منظم است. لذا شما باید ورزش کنید تا فرم بدنتان به قبل برگردد. هیج عجله ای در کار نیست، اگر چه بسیاری از زنان احساس خستگی زیاد میکنند و برخی نیز دچار استرس پس از زایمان هستند، اما ورزش منظم و قابل تحمل هم به کاهش وزن کمک مینماید و هم آن که در بهبود اختلالات خلقی کمک کننده می باشد. ازطرف دیگر شما نباید احساس گناه کنید، اگر نمیتوانید تمام روز را فعالیت بدنی داشته باشید، چرا که بطور طبیعی با مسوولیتهای شما این انتظار طبعا منطقی و شدنی نمیباشد. تنها از بین فعالیتهای بدنی ،کاری را انجام دهید که به شما احساس بهتری می بخشد. داشتن پیاده روی حتی درمنزل را شروع نمایید. کمی فعالیت، بهتر از فعالیت نداشتن است و صرف کمی وقت در روز برای خودتان، برای بازگشت به وضعیت قبلی بسیار با اهمیت است.

Loading