مطالعات جدید نشان می دهد رژیم غذایی غنی از سبزیجات در مقایسه با رژیم غربی، منجر به کاهش فشارخون شده و برای پیشگیری از بیماری قلبی و کاهش خطر پیشرفت نقرس (بیماری دردناک ورم مفاصل که به طور معمول از انگشت شست پا شروع می شود، اگرچه می تواند دیگر مفاصل و مناطق اطراف آن ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد) توصیه می گردد. این نوع از ورم مفاصل ناشی از افزایش بیش از حد اسیداوریک در خون (بیماری شناخته شده به عنوان هایپراوریسمی) بوده که بدن آن ها را به شکل کریستال های سوزن مانند در مفاصل ته نشین می نماید.
اغلب بیماران مبتلا به نقرس درگیر فشارخون بالا و سندرم متابولیک نیز هستند. رژیم غذایی متوقف کننده پرفشاری خون (DASH) مملو از میوه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل، فرآورده های لبنی کم چرب و حاوی مقدار کمی گوشت قرمز فرآوری شده، نمک و نوشیدنی های شیرین می باشد. 
تحقیقات اخیر بیانگر این بوده که رژیم غذایی DASH با کاهش خطر ابتلا به نقرس همراه است و این اثر خود را از طریق پایین آوردن سطح اسیداوریک خون در افراد مبتلا به هایپراوریسمی اعمال می نماید. در مقابل، رژیم غذایی غربی با خطر بالاتر ابتلا به نقرس در ارتباط است. رژیم غذایی DASH ممکن است یک رویکرد پیشگیرانه موثر مربوط به رژیم غذایی برای مردان در معرض نقرس فراهم کند.
نکته عملی: افزایش مصرف سبزیجات و کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده خطر ابتلا به نقرس را کاهش می دهد.
منبع:

Susan Mayor. "Diet high in vegetables, fruit, and whole grains may reduce risk of gout". BMJ, 2017.

 

Loading