رژیم غذایی گیاهی به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

رژیم غذایی گیاهی به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

بیماری قلبی – عروقی (CVD) یکی از علل عمده مرگ در سراسر جهان است. طی چند دهه گذشته مطالعات متعدد نشان داده‌اند که محدود کردن میزان گوشت در رژیم غذایی به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند. به عنوان مثال، مشخص شده که رژیم غذایی گیاهی خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک را کاهش می‌دهد. گیاهخواری همچنین ممکن است از بروز برخی از انواع سرطان‌ها پیشگیری نماید. به همین علت در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده محققان به بررسی اثر رژیم غذایی گیاهی بر سلامت قلب و عروق پرداختند.
نتایج مطالعه فوق نشان داد که رژیم غذایی گیاهی با بهبود سلامت قلب مرتبط است. در افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کردند خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی – عروقی ۴۰ درصد، ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب ۴۰ درصد و خطر پرفشاری خون ۳۴ درصد کاهش می‌یافت. همچنین در این افراد میزان کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) کمتر بوده و رژیم غذایی گیاهی با کاهش وزن مرتبط بود. به گفته محققان رژیم غذایی و سبک زندگی سالم خطر حمله قلبی را ۸۱ تا ۹۴ درصد کاهش می‌دهد، اما داروها این خطر را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهند.
دلایل زیادی در مورد ارتباط بین رژیم غذایی گیاهی و بهبود سلامت قلب وجود دارد. گیاهان غنی از فیبر و مواد مغذی گیاهی بوده و به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. از سوی دیگر، محصولات حیوانی سرشار از چربی و آلاینده‌های محیطی هستند.
نکته عملی: افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات و نیز اجتناب از مصرف بیش از حد گوشت سلامت قلب و عروق را بهبود بخشیده و از بروز بیماری قلبی – عروقی پیشگیری می‌کند.
منبع:

Hana Kahleova et al. Progress in Cardiovascular Disease 2018.

Loading