رژیم غذایی و بهبود علائم در بیماران مبتلا به استئوآرتریت

رژیم غذایی و بهبود علائم در بیماران مبتلا به استئوآرتریت

استئوآرتریت شایع‌ترین نوع آرتریت در سراسر جهان است. به طوریکه ۱۸ درصد زنان و ۹/۶ درصد مردان بالای ۶۰ سال به این بیماری مبتلا هستند. تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۱۳۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شوند که منجر به ایجاد هزینه‌های سنگین برای سیستم بهداشتی خواهد شد. در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری دردناک وجود ندارد. داروهای ضد درد نیز تنها علائم را بهبود بخشیده و به درمان کمک نمی‌کنند. چاقی، استعمال سیگار و مصرف الکل سبب تشدید علائم بیماری می‌شوند. کمبود ویتامین K نیز بر روی رشد و ترمیم استخوان اثر گذاشته و خطر استئوآرتریت را افزایش می‌دهد.
نتایج مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که مصرف یک گرم روغن ماهی به کاهش درد در بیماران مبتلا به استئوآرتریت کمک می‌نماید. در این مطالعه ارتباط بین رژیم غذایی و کنترل علائم این بیماری بررسی شده است. تحقیقات گذشته نیز نشان داده‌اند که دریافت مکمل روغن ماهی با دوز کم سبب بهبود درد در این بیماران شده و سلامت قلب و عروق را ارتقا می‌بخشد. اسیدهای چرب ضروری که در روغن ماهی وجود دارند التهاب را در مفاصل کاهش داده و به تسکین درد کمک می‌کنند.
همچنین مشخص شد که کاهش وزن در بیماران مبتلا به اضافه وزن و چاقی و نیز تمرینات مناسب ورزشی علائم استئوآرتریت را کاهش می‌دهد. چاقی نه تنها فشاری را که بر مفاصل وارد می‌شود افزایش می‌دهد، بلکه با ایجاد التهاب در بدن علائم بیماری را تشدید می‌کند. مشخص شده که رژیم غذایی کم کالری به همراه ورزش هوازی به کاهش درد در بیماران مبتلا به اضافه وزن کمک می‌کند. در مورد بیماران مبتلا به استئوآرتریت که لاغر هستند شواهدی مبنی بر سودمند بودن رژیم غذایی کم کالری وجود ندارد.
نکته عملی: سبک زندگی سالم در کاهش درد بیماران مبتلا به استئوآرتریت نقش دارد. رژیم غذایی به عنوان بخشی از سبک زندگی می‌تواند در این زمینه موثر باشد. مصرف مکمل روغن ماهی و در صورت لزوم کاهش وزن به کاهش درد در این بیماران کمک می‌کند.
منبع:

Sally Thomas et al. Rheumatology 2018.

Loading