رژیم غذایی و باروری در خانم‌ها

باید پذیرفت که ناباروری یکی از مشکلات مبتلابه جوامع مختلف می‌باشد که کمتر از ۱۰ درصد زوج‌ها در جوامع مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. براساس مطالعات قبلی، بیشتر موارد نازایی در خانم‌ها مربوط به اختلالات تخمک‌گذاری است. یکی از موضوعات مورد سوال برای خیلی از خانواده‌های جوان، بویژه آنانی که سابقه ناباروری را در خانواده خود تجربه کردند، بررسی اثر رژیم غذایی در باروری می‌باشد. مطالعات جدید نشان می‌دهد که شیوه غذایی سالم می‌تواند در بالا بردن شانس حاملگی در خانم‌ها نقش بسزایی داشته باشد. براساس این تحقیقات رژیم حاوی میزان کافی بادام و خشکبار و کاهش مصرف قهوه و الکل برای افزایش شانس باروری مفید می‌باشد.

دکتر چاوارو و همکارانش از دانشگاه هاروارد در مطالعه‌ای که در مجله علمی زنان و مامایی چاپ شده است، نشان دادند: زنان مبتلا به اختلالات تخمک‌گذاری که از نظر سایر موارد سالم می‌باشند رعایت رژیم غذایی باروری و تغییر شیوه زندگی می‌تواند از ناباروری آنان پیشگیری کند.

در رژیم غذایی باروری تاکید بر مصرف بیشتر چربی‌های غیراشباع یک زنجیره‌ای در مقایسه با چربی‌های ترانس است. این نوع چربی بیشتر در غذاهای طبیعی مثل دانه‌های خوراکی وروغن زیتون یافت می‌شود. علاوه براین انتخاب پروتئین‌های گیاهی به جای پروتئین حیوانی، مصرف کربوهیدرات‌ها که مراحل هضم و جذب طولانی دارند از قبیل غلات سبوس‌دار، تعدیل مصرف لبنیات پرچرب، مصرف مولتی ویتامین‌ها و آهن می‌تواند نقش کمک‌کننده در این زمینه داشته باشد. از طرف دیگر تغییرات دیگر مانند عدم مصرف قهوه و الکل، افزایش فعالیت بدنی، پرهیز از سیگار در کمک به باروری نقش دارند.

در این مطالعه دکتر چاوارو و تیمش، رژیم غذایی و شیوه زندگی ۱۷۵۴۴ خانم بدون سابقه ناباروری را که سعی داشتند بچه‌دار شوند یا حامله شده بودند، در طی ۸ سال مورد بررسی قرار دادند. براساس این مطالعه، در افرادی که رژیم باروری را بیشتر رعایت کردند خطر ریسک نازایی به علت ناهنجاری‌های تخمک‌گذاری و نیز دیگر علل ناباروری کم می‌شود.

بر طبق این مطالعه، زنان با با بالاترین میزان رعایت  رژیم باروری، به میزان ۶۶ درصد احتمال کمتری برای ناباروری مربوط به مشکلات تخمک‌گذاری داشته‌اند. علاوه بر این، این افراد ۲۷ درصد ریسک کمتر ناباروری به علت مشکلات دیگر را نشان دادند. علاوه بر این ترکیب عوامل شیوه زندگی سالم، شامل کنترل وزن، فعالیت بدنی و رژیم سالم غذایی، شانس عدم باروری به دلیل اختلالات تخمک‌گذاری را به میزان ۶۹ درصد کاهش می‌دهد.

لذا توصیه عملی به خانم‌های جوان برای افزایش شانس بارداری موفق  این است که رژیم غذایی سالم، تحرک بدنی، عدم مصرف سیگار و  کاهش مصرف قهوه می‌تواند شانس باروری و تخمک‌گذاری را در آنان افزایش دهد.

Loading