رژیم غذایی در سندرم روده تحریک‌پذیر مفید است

یک نفر از هر پنج بزرگسال مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) است، IBS اختلالی است که باعث درد مزمن شکم، نفخ، اسهال و یبوست می‌شود. بسیاری از بیماران مبتلا به IBS رژیم غذایی بر پایه آزمایش‌هایی دارند که مشخص می‌نماید کدام غذاها علائم آن‌ها را تشدید می‌کند. در طی این آزمایش میزان فعال شدن سلول‌های ایمنی در پاسخ به غذای مصرف شده اندازه‌گیری می‌شود.
محققان با بررسی ۵۸ بیمار مبتلا به IBS دریافتند افرادی که رژیم غذایی مطابق با نتایج آزمایش فردی داشتند، به میزان قابل توجهی بهبود بیشتری را در شدت علائم بیماری خود تجربه نمودند.
اگرچه هیچ تغییر شگفتی در کیفیت زندگی این افراد رخ نداد، اما در چهار و هشت هفته پس از شروع رژیم‌های غذایی، کسانی که مطابق با نتایج تست از مواد غذایی استفاده می‌کردند بهبود قابل‌توجهی در علائمی همچون درد شکم و نفخ را نسبت به دیگران احساس نمودند.
محققان پیشنهاد کردند این نتایج جذاب را می‌توان در نمونه‌های بزرگتر و متنوع تر تکرار کرد و روش‌های دیگری را برای درمان بیماری ارائه داد. زیرا بیماران اغلب به دنبال رویکردهایی مبتنی بر رژیم غذایی هستند.
نکته عملی: در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر پیروی از یک رژیم غذایی فردی بر اساس شدت علائم، می‌تواند گزینه مناسبی به منظور بهبود علائم بیماری باشد.
منبع:

Ather Ali et al. BMJ Open Gastroenterology 2017

Loading