رژیم غذایی سالم، ضامن سلامتی مردان

رژیم غذایی سالم، ضامن سلامتی مردان

علت نیاز ما به مصرف غذا فقط تامین انرژی مورد نیاز بدن نیست. بلکه رژیم غذایی به بدن در مقابله با بیماری‌های مختلف و حفظ سلامتی کمک می‌کند. زنان در طول زندگی خود با وقایعی مانند بارداری و شیردهی روبرو می‌شوند. همچنین احتمال کمبود برخی مواد مغذی در آن‌ها بیشتر است. بنابراین، ممکن تصور شود که توجه به نیازهای تغذیه‌ای زنان مهم‌تر از مردان است. اما بسیاری از بیماری‌های مرتبط با تغذیه مانند چاقی، دیابت و بیماری قلبی در هر دو جنس مشاهده می‌شوند. بنابراین، لازم است که هر دو گروه از رژیم غذایی سالم پیروی نمایند.

رژیم غذایی مناسب برای مردان:

• هر روز حداقل ۲ لیوان میوه و ۲/۵ لیوان سبزیجات مصرف کنید تا نیاز شما به ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها تامین گردد.
• حداقل نیمی از غلات مصرفی شما باید از انواع سبوس‌دار تشکیل شده باشد. به جای غلات تصفیه شده از نان سبوس‌دار، ماکارونی حاوی سبوس و جوی دوسر استفاده کنید.
• حداقل ۲ بار در هفته ماهی مصرف کنید.
• نیاز روزانه به فیبر برای مردان جوان ۳۸ گرم و برای افراد بالاتر از ۵۰ سال ۳۰ گرم است. فیبر در میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات یافت می‌شود. مواد غذایی غنی از فیبر به ایجاد حس سیری کمک کرده و در پیشگیری از بروز سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ نقش دارند.
• به جای مواد غذایی سرشار از چربی‌های اشباع (مانند لبنیات پرچرب، کره، فست فود و …) از منابع غذایی حاوی چربی‌های غیراشباع (مانند مغزها و روغن‌های گیاهی مایع) استفاده نمایید.
• روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم از طریق رژیم غذایی دریافت کنید. میوه‌ها و سبزیجات غنی از پتاسیم هستند.
• مصرف سدیم را کاهش دهید. سدیم در نمک و بسیاری از مواد غذایی آماده یافت می‌شود.
• مردان همانند زنان در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. گفته می‌شود که از هر ۴ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی مرتبط با پوکی استخوان را تجربه می‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود از منابع خوب کلسیم، به ویژه لبنیات کم چرب، در طی روز استفاده کنید.
• به طور کلی مردان علاقه بیشتری به مصرف گوشت دارند. زیرا تصور می‌کنند که دریافت پروتئین بیشتر به داشتن توده عضلانی بیشتر کمک می‌کند. درحالیکه باید بدانید این اثر تنها در صورت ورزش کردن مشاهده می‌شود. علاوه براین، مصرف بیش از حد گوشت با بروز بیماری قلبی و سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ و رکتوم) مرتبط است. بنابراین، توصیه می‌شود مصرف گوشت قرمز را محدود کنید و به مصرف منابع گیاهی پروتئین مانند حبوبات توجه نمایید. پروتئین گیاهی خطر ابتلا به بیماری‌ را کاهش می‌دهد.
• مردان در مقایسه با زنان در طول روز نیاز بیشتری به انرژی دارند. زیرا نسبت به زنان میزان عضلات آن‌ها بیشتر و اندازه بدن‌شان بزرگتر است. میزان انرژی مورد نیاز به قد، وزن و فعالیت بدنی بستگی دارد. مردانی که فعالیت بدنی متوسطی دارند روزانه بین ۲۰۰۰ تا ۲۸۰۰ کیلوکالری انرژی نیاز دارند.
• در میانسالی به علت تغییرات هورمون تستوسترون اضافه وزن در مردان رخ می‌دهد. درصورتیکه به چاقی شکمی مبتلا هستید سبک زندگی خود (شامل رژیم غذایی، ورزش و خواب) را اصلاح نمایید. تجمع چربی در ناحیه شکم خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و دمانس (زوال عقل) را افزایش می‌دهد.

Loading