تحقیقاتی که توسط دانشگاه تگزاس انجام شده‌است نشان می‌دهد که چگونه روی (Zn) می‌تواند سلول‌های سرطانی مری را هدف قرار داده و رشد آن‌ها را متوقف نماید، به این ترتیب این نتایج ما را به راه‌های جدید پیشگیری و درمان بیماری نزدیک می‌سازد.
روی یک ماده معدنی موجود در غذاهای مختلف است (از جمله گوشت قرمز، مرغ، لوبیا، آجیل و غلات کامل) و همچنین به عنوان یک مکمل غذایی نیز در دسترس است.
روی یکی از مواد مغذی ضروری بدن است. روی نه تنها برای رشد جنین و دوران کودکی و نیز احساس طعم و بو مهم است، بلکه این ماده معدنی به عملکرد سلول و بهبود زخم کمک کرده و به سیستم ایمنی بدن یاری می‌رساند تا عفونت را از بین ببرد. مطالعات قبلی کمبود روی را در بیماران مبتلا به سرطان مری شناسایی کرده‌اند، که نشان می‌دهد این ماده معدنی ممکن است در برابر این بیماری محافظت ایجاد نماید.
محققان دریافتند که عنصر روی کانال‌های کلسیمی خاصی به نام Orai1 را در سلول‌های سرطانی مری هدف قرار داده و بلوکه می‌کند و رشد و تقسیم آن‌ها را متوقف می‌نماید. این مهار منجر به کاهش سیگنالینگ کلسیم – که سبب رشد سلول‌های سرطانی می‌گردد- شده و از گسترش سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌نماید. جالب توجه است که روی کانال‌های کلسیمی سلول‌های سالم را مورد هدف قرار نمی‌دهد.
نکته عملی: وجود روی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم اهمیت بسزایی دارد. توصیه می‌شود مردان و زنان به ترتیب روزانه حدود ۱۱ و ۸ میلی‌گرم روی دریافت نمایند.
منبع:

Sangyong Choi et al. The FASEB Journal 2017

Loading