روزانه یک عدد سیب بخورید

همه ما این مثل قدیمی را شنیده ایم که "خوردن روزانه یک عدد سیب شما را از مراجعه به پزشک بی نیاز می سازد" و همه ما می دانیم که باید میوه بیشتری بخوریم ولی چرا سیب ؟ آیا خواص مفید و خاصی دارد؟

در مطالعه انجام شده توسط محققان ایرانی در دانشگاه فلوریدا نشان داده شد که سیب میوه معجزه گری است که مزایای بسیار زیادی در کنار محتوای بالای فیبر دارد. در گذشته بسیاری مطالعات حیوانی نشان داده اند که پکتین و پلی فنول های موجود در سیب متابولیسم لیپیدی را بهبود بخشیده و تولید مولکول های پیش التهابی را کاهش می دهند ولیکن مطالعه ی حاضر اولین مطالعه ی انسانی است که به ارزیابی اثرات طولانی مدت قلبی عروقی مصرف سیب در زنان بعد از دوره یائسگی پرداخته است.

شرکت کنندگان ۱۶۰ زن با محدوده سنی ۴۵ تا ۶۵ سال بودند که به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. یک گروه روزانه سیب خشک (۷۵ گرم در روز به مدت یکسال) و گروه دیگر روزانه آلو خشک دریافت کردند. نمونه های خونی بعد از ۳ ، ۶ و ۱۲ ماه گرفته شد. بعد از ۶ ماه تغییرات باور نکردنی در زنان مصرف کننده سیب دیده شد. ۲۳ % کاهش در LDL( کلسترول بد) دیده شد؛ همچنین مصرف روزانه سیب منتهی به کاهش سطوح هیدروپراکسید لیپیدی و پروتئین C(نوعی پروتئین التهابی) نیز گردید .

نتیجه مثبت دیگر این بود که نه تنها ۲۴۰ کالری افزوده در روز ناشی از مصرف سیب خشک، منجر به افزودن وزن در زنان نشد بلکه آنها بیش از ۱.۵ کیلوگرم نیز وزن از دست دادند. درواقع کاهش وزن یکی دیگر از خواص مفید دریافت روزانه سیب می باشد. به نظر می آید که دلیل این امر پکتین سیب است که خاصیت سیرکنندگی دارد .

نکته عملی: مطالعات نشان داده اند که مصرف میوه جات و مواد غذایی حاوی فیبر در سلامت افراد نقش مهمی دارد. مطالعه اخیر تایید کننده اثرات مفید سیب در بهبود چربی خون و نیز شاخصهای التهابی موثر در بیماریهای قلبی و عروقی است. هر کسی می تواند از مزایای خوردن سیب بهرمند شود؛ کافی است مصرف سیب را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

منبع: Experimental Biology ; 2011, May 3

Loading