دیابتی‌ها به تغذیه بی‌توجهند

دیابت بویژه دیابت نوع دوم طی دهه اخیر شیوع روز افزونی یافته است. شیوع این بیماری را با شیوه زندگی امروزی مرتبط می‌دانند. یکی از مولفه‌های اصلی در کنترل ابتلا به دیابت توجه به تغذیه سالم می‌باشد. بر همین اساس متخصصین دیابت توصیه‌ها و آموزش لازم را در این زمینه در اختیار عموم قرار می‌دهند. ولی با این حال طبق پژوهشی جدید، اغلب دیابتی‌ها میزان زیادی چربی و سدیم دریافت می‌کنند و به قدر کافی از میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها و لبنیات کم‌چرب مصرف نمی‌کنند.

اضافه وزن یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خطر در بیماری دیابت نوع۲ می‌باشد (اختلالی که در آن بدن قادر به تنظیم قند خون با استفاده از هورمون انسولین نیست.) رژیم غذایی، ورزش و کاهش وزن، از فاکتورهای کلیدی در مدیریت این شرایط می‌باشد، و در معمول موارد کاهش وزن می‌تواند این شرایط را کاملا معکوس کند.

 

در مطالعه‌ای که اخیرا روی ۲۸۰۰ میانسال دیابتی نوع ۲ انجام گرفت، پژوهشگران دریافتند تقریبا تمامی دیابتی‌های مورد مطالعه بیش از مقادیر توصیه شده (کمتر از ۳۵ درصد انرژی دریافتی) چربی دریافت می‌کردند. ۸۵‌درصد این افراد همچنین بیشتر از حد معمول از چربی‌های اشباع (کمتر از ۱۰ درصد از کالری مورد نیاز روزانه) استفاده می‌کردند. همان‌طور که می‌دانیم چربی اشباع زمینه ایجاد لخته در عروق را افزایش می‌دهد. نتایج این بررسی علاوه بر این نشان داد ۹۲ درصد شرکت‌کنندگان مصرف سدیم بالایی داشتند که منجر به افزایش فشار خون شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلیوی را افزایش می‌دهد. در نقطه مقابل کمتر از نیمی از دیابتی‌های شرکت‌کننده در مطالعه، حداقل میزان مقادیر توصیه شده میوه، سبزی، دانه‌ها و لبنیات را به صورت روزانه مصرف می‌کردند. بر این اساس پژوهشگران دریافتند سطح آگاهی بیماران دیابتی نسبت به تغذیه سالم کافی نبوده و در صورتی نیز که اطلاعات لازم تغذیه‌ای در کنترل دیابت را داشته‌اند، بدان عمل نمی‌نمودند.

به اعتقاد پژوهشگران این مطالعه، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن باید گروه هدف برای آموزش بیشتر باشند و نسبت به بزرگسالانی که تغذیه سالم دارند به انگیزه بیشتری، نیاز دارند.

نکته عملی: بیماران مبتلا به دیابت، صرف‌نظر از مدت زمان ابتلا به این بیماری، نیاز به آموزش‌های مداوم تغذیه‌ای دارند. غذاهایی که آنها روزانه مصرف می‌کنند، باید به عنوان یک بخش اساسی در درمانشان مورد توجه قرار گیرد. در کنترل دیابت نوع دوم از نظر تغذیه‌ای، تعادل میان دریافت و مصرف کالری دارای اهمیت ویژه می‌باشد، تا باعث کاهش وزن یا حداقل جلوگیری از افزایش وزن شود. همچنین گنجاندن غذاهایی که مواد مغذی سودمندی دارند مانند آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های غیراشباع، در سبد غذایی روزانه ضروری می‌باشد و کمک به کنترل قند خون، فشار خون و کلسترول خون می‌کند. اما باید اذعان کرد که با وجود ابتلا به دیابت، اغلب دیابتی‌ها انتخاب‌های سالم رژیمی ندارند.

Loading