خواص گوجه فرنگی در بهبود التهاب سیستمیک

گوجه فرنگی غنی ترین منبع لیکوپن که یک آنتی اکسیدان قوی است، می باشد. محصولات گوجه فرنگی به دلیل حضور لیکوپن در بهبود دفاع آنتی اکسیدان ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری های التهابی مفید می باشند. لیکوپن با جلوگیری از تولید سایتوکاین های التهابی در این زمینه مفید می باشد. چاقی یک بیماری التهابی مزمن است که در آن افزایش سطح چربی بدن، منجر به افزایش گردش واسطه های التهابی می شود. در این مطالعه به بررسی اثر درمانی گوجه فرنگی در التهاب سیستمیک در زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی پرداخته شده است.
در همین راستا مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ به منظور بررسی اثر درمانی مواد غذایی غنی از لیکوپن در کاهش التهاب در افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی در ایران انجام گرفته است.
 به این منظور ۱۰۶ نفر از دانشجویان دختر مبتلا به چاقی و اضافه وزن دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه ۵۳ نفری تقسیم شدند. این دو گروه به ترتیب روزانه ۳۳۰ میلی لیتر آب گوجه فرنگی و آب به مدت ۲۰ روز دریافت کردند. در شروع و پایان روز ۲۰ مطالعه، غلظت شاخص های التهابی از جمله اینترکوکین ۶ و ۸، فاکتور نکروز تومور آلفا، پروتئین واکنش دهنده C با استفاده از روش ELISA اندازه گیری شدند و در دو گروه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
غلظت سرمی فاکتور های التهابی مورد بررسی به طور قابل توجهی در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد کاهش یافته بودند. بررسی های بیشتر نشان دهنده این بود که این اثرات خاص افراد مبتلا به اضافه وزن مطالعه بود. در میان افراد چاق تنها غلظت اینترلوکین ۶ کاهش یافته بود در اما سایر شاخص های التهابی اختلافی دیده نشد.
نکته عملی: با توجه به بررسی های انجام گرفته، ارتباط مثبت بین لیکوپن موجود در گوجه فرنگی و کاهش فاکتور های التهابی در افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی ثابت شده است. لذا مصرف گوجه فرنگی می تواند یک روش مفید برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های التهابی مرتبط با چاقی مانند بیماری های قلبی – عروقی و دیابت باشد.
منبع:

 

Br J Nutr. 2012 Oct 15:1-5

Loading